Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Ivalojoki år 1926

Startat av Gruvfogden, 12 Juni, 2016, 20:29:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Det var inte bara i USA och Canada som de härjade med stora maskiner förr. På 1920-talet framlades det ett "vetenskapligt rön" om hur stora guldreserverna vid Ivalojoki var. Enligt beräkningarna skulle det där finnas ca 10 ton som bara väntade på att grävas upp.

Ett företag vid namn Ivalojoki Ltd startades med ambitionen att få en rejäl del av detta guld. Ett jätteprojekt drogs igång med att dämma av stora delar av Ivalojoki och gräva upp guldet med en rejäl grävmaskin. Stockar slogs ner som fördämningar och vattnet pumpades ur. Sedan var grävmaskinen igång. Man köpte även in ett begagnat mudderverk från Ural i Ryssland som muddrade upp massorna från floden.

Ja nu stämde inte riktigt det där "rönet" och företaget gick i konkurs. Men det var nog en syn för gudarna för de få vandrare som passerade förbi ute i vildmarken.

Det fanns även ett annat företag som satsade stort på samma teknik, Lapin Kulta (Norrlands Guld) hette de. Ja det gick inte så bra för dom heller. De sålde rättigheterna till namnet till en ölproducent på 1940-talet. Det gick lite bättre.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GoranS

Apropå detta, jag försöker orientera mig kring hur volymerna i Finland ser ut jämfört med exempelvis Klondike, Kalifornien eller andra kända områden. Lek med tanken att du placerar det genomsnittliga maskingrävarteamet från Lemmenjoki i Klondike istället, på mark som förstås anses vara kommersiell. Var hittas det mest?

Skulle exempelvis projektet ovan varit lönsamt med annan teknik och mer ändamålsanpassad utrustning? Var det ryska mudderverket en gulddredge eller ett "vanligt" mudderverk?

johanssonsan

Du avser säkert gram Au/ton grus eller? Finns säkert uppskattningar hos respektive myndighet. Siffrorna bör vara betydligt säkrare idag än för bara 50 - 60 år sedan. Sen kan man ju alltid råka hamna i en paystreak och förstöra statistiken.
En annan faktor att ta hänsyn till är guldets storlek och form. Det med hänsyn till utrustningen. Tycker att det ser ut som om mycket vaskning endast plockar fram synbart guld. Har du en gång fått det i tex rännan är det svårt att bli av med. 

Gruvfogden

Genomsnittet för Ivalojoki är nu 0,8 gram/m3. Alltså ungefär samma som i Alaska.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GoranS

Ja, jag försöker ungefär bilda mig en uppfattning om varför dredgande i Ivalojoki misslyckades medan det lyckats på andra håll. Om det beror på att Finland genomgående haft lägre guldhalt än det som bearbetas än idag i Klondike, om det berott på att det finns mindre sammanhängande mark för att storskaliga investeringar ska löna sig, eller om rentav politiska beslut varit avgörande. En maskingrävare i Finland betalar exempelvis idag dubbelt upp för bränslet jämfört med sin kanadensiska kollega.

Gruvfogden

Markförhållanden är inte direkt lika. I Finland är det kubikmeter stora stenblock i marken.

De som idag gräver med maskin klarar sig ofta tämligen bra. En jag hälsade på förra sommaren hade grävt upp 3 kilo med sin lilla 7-tonnare och trumlare.

Osmiridium

Tack för spännande bild och historia, @Gruvfogden ! Har själv undrat vad som har gjorts i Finland förr i tiden, och haft samma fundering angående Lapin Kulta... Tummen upp för slutklämmen :D Visst är det roligt att se vem som egentligen blir rik på en guldrush, t.ex. tyg- och spadförsäljare i Klondike, och (indirekt) ett bryggeri i Finland... :))