Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Kvarts och Guld.

Startat av Patrik8311, 29 Mars, 2016, 03:57:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Patrik8311

Hejsan Vänner!

Vet säkerligen att svaret finns här någonstans på forumet, men som alla vet
är vi (människan) lata av naturen.
Finns det någon direkt koppling men kvarts och AU?
Hitta nämligen ett ställe med en hel del kvarts av olika slag i/på ett litet berg.
/ Patrik

fiskarn

Som jag förstått så finns inget som säger att det ena ger det andra men mer erfarna får gärna ändra mig om jag har fel

GuldUgglan

Guld finns gärna ihop med kvarts, men kvarts är ju ett av de vanligaste mineralen så långt ifrån all kvarts är ju intressant.

Som @Gruvfogden  skrev en gång typ.., björnar skiter i skogen i närheten av träd, men inte finns det björnar vid varje träd ändå...

Hittar du rostig kvarts, eller kvarts där du kan se någon mineralisering av kopparkis eller pyrit, kanske med lite grön malakit så är det ju genast intressantare.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

Håll koll på området mellan kvartsen och det omgivande berget. Det är gärna vittrat och kan samla på sig tex guld.

Eucitzen

Den frågan är egentligen värdig ett svar på guldwiki för framtiden...  ;)

Sammanhanget mellan guld och kvarts är kopplad till bildningen och gamla observationer.

Hur anrikas guld  i berggrunden till en malm/mineralisering?
Det sker ofta via s.k hydrothermala gångar. (Hydrothermal= varmt vatten)
Det är alltså hett vatten som "löser upp" guld, kvarts och div. andra mineral.
När sedan vattnet kallnar eller en kemisk förändring sker i vattnet kan guldet fällas ut.

Eftersom kvartsen är så vanlig, så hittas den nästan alltid i just gamla hydrothermala gångar.
Har det funnits guld i omlopp i dessa "gångar", så finns det därför oftast med kvartsen.  ^-^
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Adde Stensfors

Citat från: Eucitzen skrivet 30 Mars, 2016, 09:47:06

Sammanhanget mellan guld och kvarts är kopplad till bildningen och gamla observationer.

När sedan vattnet kallnar eller en kemisk förändring sker i vattnet kan guldet fällas ut.

Eftersom kvartsen är så vanlig, så hittas den nästan alltid i just gamla hydrothermala gångar.
Har det funnits guld i omlopp i dessa "gångar", så finns det därför oftast med kvartsen.  ^-^

Ganska exakt, det är så att kvarts och guld fälls ut ur lösningen vid ungefär samma temperatur, tror att det var vid ca. 400 grader, så när hydrothermala lösningen (som är först mycket hetare kyls ner på vägen upp genom berggrunden) når den kritiska temperaturen fälls kvartsen ut i berggrundssprickor. Finns guld med i lösningen fälls den också ut och på så sätt blir guldförande kvartsgångar till

ulzaka

Svarade lite knepigt förut tog bort och gör om, om det är kvarts som du grävt upp själv kommer du nog inte hitta, I vatten Eller där det på annat sätt kan förflyttas, Ja, Finns det en Koppling Mellan kvarts och guld?, Ja, men kvarts Finns överallt inklusive många kök, du måste titta på omgivande material och strukurer för att kunna säga. EU beskrev väldigt bra hur det formas, så kolla SGUs kartor efter grundvatten så kan du Komma en bit närmare guldet, men som jag sa Innan, förvänta dig inga massiva fynd då kvarts verkligen Finns överallt I naturen

Eucitzen

Citat från: Adde Stensfors skrivet 30 Mars, 2016, 11:22:57
Citat från: Eucitzen skrivet 30 Mars, 2016, 09:47:06

Ganska exakt, det är så att kvarts och guld fälls ut ur lösningen vid ungefär samma temperatur, tror att det var vid ca. 400 grader, så när hydrothermala lösningen (som är först mycket hetare kyls ner på vägen upp genom berggrunden) når den kritiska temperaturen fälls kvartsen ut i berggrundssprickor. Finns guld med i lösningen fälls den också ut och på så sätt blir guldförande kvartsgångar till

Vi kan utveckla....Eller blir det inveckla? Nåja! :o

Hydrothermala bildningar (ex: kvartsgångar) delas in beroende på deras bildningsmiljö. Temperatur och tryck.
Dom delas då in enligt följande:

• Epithermal - "låg" temperatur, nära markytan. upp till ca 199 grader celsius.
  • Mesothermal - ett slags mellanläge mellan de andra extremerna. ca 200-300 grader.
  • Hypothermal - hög temperatur, högt tryck. Vi är nu nere djupt i berggrunden. 300-500 grader kanske?

Gränserna är ju lite flytande, men jag tror det funkar som tumregel.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Patrik8311

Tack för alla intressanta svar. Har det någon betydelse vilken färg
kvartesen har? Den jag hitta var nära på helt kritvit till rökaktig och lite rosa.

iller

Citat från: Patrik8311 skrivet 01 April, 2016, 17:54:32
kvartesen har? Den jag hitta var nära på helt kritvit till rökaktig och lite rosa.

Är den helt kritvit tror jag den är mindre intressant men ska egentligen inte fråga mig för jag är ingen geolog :P

johanssonsan

Sök vidare så kommer du säkert att hitta den rosa - mer känd som henit i vissa kretsar. Bär ofta guld i olika former.

GuldUgglan

Citat från: johanssonsan skrivet 01 April, 2016, 19:05:32

Sök vidare så kommer du säkert att hitta den rosa - mer känd som henit i vissa kretsar. Bär ofta guld i olika former.
Rosa, henit, och guld. Japp. Hittas ofta i hydrotermala områden där bland annat humle frodas och kan sippra ur rörliknande  källor.

(Det blev lite dravel med några timmar kvar av 1:a april...)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Patrik8311

Tack så mycket! Ta mig fan, går fortare och lättare att få svar här, än att grogga på google:)
Då ska jag bege mig dit då tid finnes. Å kika lite på området
där och omkring.