Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Torkarmotorer

Startat av GuldUgglan, 03 Mars, 2016, 16:19:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Ni som har lite koll...

Finns det både torkarmotorer som har fram och återgående rörelse, och som snurrar åt ett håll med axeln från vinkelväxeln?

Jag tycker jag har sett bilder på båda sorterna.. hur skall man veta vilken som är vilken?

Tänker använda en torkarmotor till en trumlare..
Något tips på passande remskiva?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Vad då, skall du bygga en vagga. I så fall kan du ha armen kvar, den drar ju fram och tillbaka. Nej, har aldrig sett sådarna motorer. Mig veterligen snörrar dom åt ett håll.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Sudde(Stefan)

De snurrar åt ett håll, relä som styr det när de ska gå åt andra hållet.
Jag har en remskiva som är 70 mm med ett spår på 10 mm och passande kilrep.
Fungerat klockrent.
Framåt framåt och.....ner.

GuldUgglan

Kan hända det var en bild på en bakrute torkarmotor som jag såg, nu när jag tänker efter..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Sudde(Stefan)

Använt en sådan med , ngt mindre men de är starka de där rackarna..
Framåt framåt och.....ner.

GuldUgglan

Den här roterar väl inte. Eller har jag fel?

GuldUgglan

HANNU

Principen är det samma. Mekanismen är bara mera kompakt. Motorn går hela tiden åt samma håll.
Skillnaden är att den kan du inte använda i en trommel, eftersom mekanismen är inbyggd i växellådan.

HANNU

GuldUgglan

GuldUgglan

Fler frågor om torkarmotorer..

- Finns det nån som är kraftigare än nån annan? Nackdelen är väl att batteriet tar slut fortare.. men en stark motor är ju bra.

- Axel för att passa remskiva - finns det olika modeller på axlar på motorerna och vilken är bäst?

- Var ät det bäst att köpa passande remskiva och passande rem?

johanssonsan

Citat från: GuldUgglan skrivet 14 Mars, 2016, 14:29:46

- Finns det nån som är kraftigare än nån annan? Nackdelen är väl att batteriet tar slut fortare.. men en stark motor är ju bra.

- Axel för att passa remskiva - finns det olika modeller på axlar på motorerna och vilken är bäst?

Rimligen så bör torkarmotorer vara anpassade till hur många torkare och till hur stora torkare som motorn skall driva.
Motorn med högst ampere är starkast.

GuldUgglan

Citat från: johanssonsan skrivet 14 Mars, 2016, 15:40:03
Citat från: GuldUgglan skrivet 14 Mars, 2016, 14:29:46

Rimligen så bör torkarmotorer vara anpassade till hur många torkare och till hur stora torkare som motorn skall driva.
Motorn med högst ampere är starkast.

Söker man på bilddelsbasen så står det inte amperen bara bilmodeller de passar till, får väl kanske söka nån som har stor vindruta?
Till Volvo V70 verkade de inte så dyra, kanske en sån duger? Bara axeln är lätt att passa till en remskiva.