Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Import från USA/England

Startat av Nordin, 11 Juni, 2013, 08:27:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nordin

Det kanske finns någon liknande tråd om detta men jag hittade inte någon så jag tänkte att jag startar en tråd där det kan pratas om import från USA/England.

Jag tänkte köpa på mig lite vaskutrustning och tittade först omkring på lite svenska sidor och jämförde sedan mot exempelvis Ebay och kunde då konstatera att priserna i USA var betydligt lägre även med fraktpriser till Sverige inräknat, men då kan tullavgifter och dylikt tillkomma, är det någon som har erfarenhet av att beställa från USA ?.

Kollade även på Ebay för England, inte alls lika billigt som i USA men endå något billigare än i Sverige med fraktpriser inräknat och från England behöver inte tullavgifter och skatter betalas när man importerar (vad jag kunnat läsa mig fram till iallafall).
Är det någon som har erfarenhet av att beställa från England ?.

Jag hoppas att det är någon som vill dela sin erfarenhet här på forumet och kanske kunna hjälpa både mig och andra.

Mvh,
Daniel

koolander(Mazi)

Beställer du från England så tillkommer det verken moms eller tullavgift :)
Beställer du från USA så kan det tillkomma moms på 25% på hela summan inkl.frakt samt 12% tullavgift. Har du tur så slipper du dessa. I och med att dollar är låg nuförtiden så beställer fler och fler från USA. I och med det så kontrollerar tullen paketen oftare och det händer att man får betala betala moms och tullavgift :(

Nordin

Citat från: koolander skrivet 11 Juni, 2013, 08:43:15
Beställer du från England så tillkommer det verken moms eller tullavgift :)
Beställer du från USA så kan det tillkomma moms på 25% på hela summan inkl.frakt samt 12% tullavgift. Har du tur så slipper du dessa. I och med att dollar är låg nuförtiden så beställer fler och fler från USA. I och med det så kontrollerar tullen paketen oftare och det händer att man får betala betala moms och tullavgift :(

Okej då var det som jag trodde då, när dollarn är så pass låg så blir man ju mer sugen att beställa från USA men samtidigt vill man stödja lokala (läsa svenska) återförsäljare, sitter just nu och tittar på guldström och tänkte försöka knåpa ihop en vaskränna :)

ultralasse (Lars Langö )

Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

johanssonsan

Skakar liv i en gammal tråd. Undrar hur mycket ni har fått betala för frakt + tull + kostnader + moms för egen import av en highbanker från USA eller Kanada.
Tänker i första hand på highbanker från Keene, Proline eller GoldHog och liknande. Var det anständiga leveranstider?

vedboden

hej. har köpt båda 4 tums dredge o highbanker 3 tum combo från proline. de brukar ha mycket att göra framåt våren . bättre att beställa redan nu.  grejorna har funkat perfekt. bra kvalitet.  kommer inte ihåg exakta priserna då det var ett tag sedan. det som tillkommer är som du säger frakt liten tullavgift  moms samt frakt från Göteborg om du inte hämtar själv där.billigt blir det inte men  slipper ju bygga själv. och man vet att grejorna funkar.  Med vänlig hälsning pelle vedboden. sgf och team skäggwood

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

Aquatek69

From England = 20% VAT (Moms) paid when you make the purchase & no customs fee (EU)

From USA = Swedish Moms + customs fee when it arrives in Sweden
Scandredge.se
Material in motion

Hurri

jag fick ett paket från USA senast i veckan som jag fick betala tull o moms för:-(
Född naken begraves med hatt, boots och panna i en ränna!