Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Grundläggande geologi

Startat av ulzaka, 30 Januari, 2016, 18:22:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ulzaka

hej alla som är sugna på att förstå mineraler och stenar!
på stockholms universitet utger dem nu en öppen kurs i grundläggande geologi som är gratis,
som kan rekomenderas för er som inte vet mycket om geologi men vill börja förstå lite.

på kursen får man även en låda med mineraler och bergarter hemskickade som man får behålla.
jag själv har själv gått denna kursen när den gav högskole poäng och hade ett annat namn och den var mycket intressant

så om någon är sugen rekommenderar jag att kika över på:
http://www.tellus.geo.su.se/geologi/index.html

ha en bra dag!

GuldUgglan

Citat från: ulzaka skrivet 30 Januari, 2016, 18:22:23
på stockholms universitet utger dem nu en öppen kurs i grundläggande geologi som är gratis,
som kan rekomenderas för er som inte vet mycket om geologi men vill börja förstå lite.

på kursen får man även en låda med mineraler och bergarter hemskickade som man får behålla.
jag själv har själv gått denna kursen när den gav högskole poäng och hade ett annat namn och den var mycket intressant

ha en bra dag!

Så det är gratis och allt sköts över Internet? *skummade igenom lite snabbt*
Då kan ju till och med jag uppe i Kirunatrakten delta?

Det låter nästan för bra för att vara sant ju.....
Det bör ju locka 99% av medlemmarna på detta forum då  :D
OM det är så så kommer jag självklart att gå den kursen.. tack @ulzaka för tipset.!!  8) 8)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Bothner(Kenneth)

Citat från: GuldUgglan skrivet 30 Januari, 2016, 20:13:53

ha en bra dag!

Så det är gratis och allt sköts över Internet? *skummade igenom lite snabbt*
Då kan ju till och med jag uppe i Kirunatrakten delta?

Det låter nästan för bra för att vara sant ju.....
Det bör ju locka 99% av medlemmarna på detta forum då  :D
OM det är så så kommer jag självklart att gå den kursen.. tack @ulzaka för tipset.!!  8) 8)
Fantastiskt! Anmäler mig direkt! Behöver eventuellt köpa 1 bok! Skatteåtebäringen är här HaHa

ulzaka

Roligt att vara till hjälp, en Annan Sak som är klokrent är att man får göra studierna I vilken takt man vill, dvs om man vill köra 1 kapitel I månaden går det bra, jag kan även hjälpa I frågor kring ämnet för er som går kursen då jag tycker det är roligt! Har använt kursboken I en Mer advancerad kurs, tycker den är riktigt bra Och den har många baser I Sverige Och riktigt grym geologisk historia om Sverige så som när vulkaner fanns I hela Sverige mm.

Glimmer

ha en bra dag!

Tack för tipset, har anmält mig :)
Såg att kursboken var på 700 sidor, hoppas det är mycket bilder....
/Glimmer

ulzaka

Nja, tyvär är geologi mycket teoretiskt Boken har inte mer bilder än en vanlig kursbok, dock är det en väldigt lång kurs som motsvarade cirka 30 hp när den gav hp som den inte gör Idag, men som sagt man kör kursen som man känner, Och lärarna svarar vanligen dagligt på frågor inkl helger om ni har Alasdair, bästa lärarna som Finns enligt mig. Men Boken utger så mycket spännande att det är kul att läsa igenom!

erland82

Bra tips! Nu har jag anmält mig med:)

Markus / Twiik

Jag har beställt boken och kommer att anmäla mig. Tack för tipset!

GuldUgglan

Ni som lyckats anmäla er.. vart skickade ni E-post?
Jag har skickat till 3 ställen men blir hänvisad till andra, nu sist Otto Hermelin
Helena Bergman som ursprungligen står i texten var långledig.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

ulzaka

Hej guldugglan, kontakta Elisabeth
elisabeth.dacker@geo.su.se

Studievägledare på stockholms universitet. Där får du hjälp med registrering

GuldUgglan

Citat från: ulzaka skrivet 02 Februari, 2016, 13:14:59

OK..tack får ta det i nästa steg, om det inte funkar :)
Har skickat mail till Otto Hermelin nu i alla fall.

Glimmer

Citat från: ulzaka skrivet 02 Februari, 2016, 13:14:59

Tack för informationen!
/Glimmer

iller

Bokus är billigast för att köpa boken.