Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

SGU rensar ut och destruerar historiskt material.

Startat av johanssonsan, 04 December, 2015, 22:01:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Skandal. Hur får man stopp på galenskaperna?  "Myndighet rensar ut forskningsskatt i hemlighet"

http://www.svt.se/kultur/sgu-lagger-ned-sitt-bibliotek

Föreslog mörkläggning
Men bilder och källor inifrån SGU visar att kartböcker och geologisk litteratur redan har slängts. I projektspecifikationen föreslås dessutom att böcker borde brännas i hemlighet för att "undvika negativ publicitet", i en så kallad sluten destruktion. Lena Söderberg står som beställare i dokumentet.

http://www.svt.se/kultur/bok/generaldirektoren

GuldUgglan

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Osmiridium

Vad händer här?? Jag som på 1000 mils avstånd från Sverige tycker att mycket där hemma är märkligt på sistone, hade ändå aldrig väntat mig något sånt här. Ska några lekmän godtyckligt bestämma vad som är av framtida värde bland 400 år av forskning? Vad för slags perspektiv och kriterier ska användas? Bara det faktum att ingen geolog är inblandad ger mig rysningar. Har själv försökt hitta historisk information om olika gruvor och berggrundstester/kartläggningar men tyckt att det knappt finns något kvar - så vill de slänga det som finns!

Usch, det enda som ger mig hopp här är att Peter Harström, ordförande i Tunabygdens geologiska förening , direkt ställde sig upp och sa att de tar emot det om inte någon bättre lösning finns. Det var min egna spontana omedelbara tanke, skicka det till mig om inte annat innan en varaktig plats kan hittas.

Om högsta hönset Lena Söderberg ändå väljer att destruera så vet jag knappt om jag vill återvända till mitt födelseland längre...  :-X

Guldbob

Va F-n, tjänstemannansvar, åtala dem om de så mycket som slänger ett ark med historisk information!
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se