Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Filter för recirkulerande system

Startat av GuldUgglan, 18 November, 2015, 15:10:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Startar en ny tråd för att inte förstöra @Guldbob s tråd med off-topic grejer..  :D

Citat från: knucklehead skrivet 18 November, 2015, 14:15:43
Citat från: GuldUgglan skrivet 17 November, 2015, 23:17:16
Hmm.. Vi borde spåna fram ett bra filter för t.ex 75 mm avloppsrör som hindrar skiten i vattnet att passera. Att använda en rörstump mellan vattenbaljor eller i en mellanväg är ju enkelt.  Har inte sett nån bra lösning på detta..
Tack för bra idée på decemberprojekt! Här ska borras o grejas. [emoji2]

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Hur tänkte du filtret skulle se ut? Nån idé redan?
Finns ju T kopplingar för rör, skulle man få skiten att fastna i den nedre rörbiten, med ett lock för uttömning där så hade det ju varit bra?

Spåna fritt så kanske vi kan komma på en Guldforum lösning som blir riktigt bra.
Alla tips på vattenreningsfilter i ett slutet system är välkomna!

Att fånga upp gruset genom rännan i en hink som sen strilar vattnet ut i baljan igen har inte fungerat tillfredsställande. Bör finnas en bättre lösning.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Min lösning var att lyfta pumpen högre upp från botten och en samlingslåda för sanden.

Stå på dig, annars gör nån annan det.

Guldbob

Precis så brukar jag placera min pump, en bit ovanför botten, men problemet med riktig lersand är att den blir som en tjock brunsås efter ett tag och flödet i pumpen minskar då motståndet ökar. Har provat med nät framför pumpen men detta sätter igen sig efter ett tag. Något flockningsmedel som fäller ut slammet vore bra men tror inte det finns för lergrus. Kemikalier i allmänhet är inte bra att använda. Att kontinuerligt tillföra rent vatten är nog det bästa, det fungerar i alla fall.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

HANNU

Kan tänka mig att om vattnet tvingas gå längre sträcka, kunde nog en hel del hinna sedimentera sig.
Hur får man då få vattnet gå en längre sträcka, jo, med flera mellanvägg, där vattnet växelvis tvingas brädda över skotten och under på nästa skott.
Kan ha en löstagbar kassett till karen där man har flera, kanske tio skott med några cm mellanrum.
Tror att en hel del skulle bli kvar i botten under vattnets längre resa.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 18 November, 2015, 18:15:48
Kan tänka mig att om vattnet tvingas gå längre sträcka, kunde nog en hel del hinna sedimentera sig.
Hur får man då få vattnet gå en längre sträcka, jo, med flera mellanvägg, där vattnet växelvis tvingas brädda över skotten och under på nästa skott.
Kan ha en löstagbar kassett till karen där man har flera, kanske tio skott med några cm mellanrum.
Tror att en hel del skulle bli kvar i botten under vattnets längre resa.

Har också haft liknande funderingar.  Nått man kan implementera i ett rör kanske, eller mellanväggar av silduk som släpper igenom en del vatten..luta dem 45 grader så blir det ännu längre väg, över >  under varannan.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

knucklehead

Har tagit ner ett gratis CAD-program... Lär inte bli något vackert men enklare att förklara idéer med bilder. Kommer inom snar framtid.
Auri sacra fames

erland82

OK detta är paint :) men jag tror ni fattar denna enkla ritning.

Skulle det fungera att låta vattnet gå en längre sträck i denna form för att låta skiten lägga sig?

HANNU

Citat från: erland82 skrivet 18 November, 2015, 20:59:00
OK detta är paint :) men jag tror ni fattar denna enkla ritning.

Skulle det fungera att låta vattnet gå en längre sträck i denna form för att låta skiten lägga sig?
Exakt vad jag menar, förutom att pumpen skall vara högt upp och att lådan skall brädda över.

erland82

haha ja det var nästan precis som du skrev @HANNU ... då fick vi bild på tanken iallafall :D

vaskaholic

Citat från: HANNU skrivet 18 November, 2015, 16:09:10
Min lösning var att lyfta pumpen högre upp från botten och en samlingslåda för sanden.

När jag testade det på ett ställe fungerade det jättebra på nästa gick det inte lika bra en helt annan sand på det andra stället.
Skitvaskning på er.

knucklehead

Uj så avancerad var inte min lösning. Inte vidare portabel heller. Min tanke är 2 större biltema tråg, avrinningsrör mellan dem och slamavskiljare i båtplywood...

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Auri sacra fames

HANNU

Jag tror stenhårt på att desto längre sträckan vattnet far, desto klarare blir den. Därför har guldgruvorna bassänger i rad där vattnet sedimenterar innan det släpps ut igen.
Filtrar, i bilen, dammsugaren, mm måste rengöras då och då, för med tiden täpps dom säkert. Låt skiten fastna i botten istället.
Våre kul om nån av er som kör i garaget ( gör jag också, men det är en helt annan sak)kunde spika ihop en som beskrivits ovan. Lite trä skivor och 20 mm ribba i mellan och spika ihop.

Guldbob

En längre sträcka kommer helt klart att fälla ut lera och partiklar ur "brunsåsen" i sinom tid...

Men tyvärr tror jag inte att det kommer att fungera för hemmabruk. Flödet är för högt.
I mitt fall ett vattenflöde på ca: 100liter/minut detta omsätter således vattnet i en 50liters balja 2 ggr/minut och det hinner således inte att sedimentera ut något nämnbart.
Om du har 600 liters balja så omsätts vattnet en gång på 6 minuter inte heller detta är tid nog för att sedimentera något nämnbart. Skulle även vara bökigt att hantera och rengöra.

I baljan som vi körde i tisdags, dvs för 3 dagar sedan så är vattnet fortfarande grumligt men uppskattningsvis så har ca: 70-80% sedimenterats ur vattnet. m.a.o.. det skulle behövas ett riktigt stort system för att låta gravitationen sedimentera ut leran och partiklarna. En centrifug skulle göra jobbet men även detta skulle bli svårt att hantera och skulle bli en ganska avancerad/dyr setup.

jag tror fortfarande att en kontinuerligt genomströmning av rent vatten är det bästa men vid inomhusbruk finns risk att avlopp sätts igen av de fina partiklarna.

Ett alternativ är att "tvätta"/skölja ur de finare partiklarna genom att placera materialet i en tunna som man flödar över med vatten och rör om i, låta de finare partiklarna rinna över. En förkoncentrator m.a.o.
Sedan ta in och köra det rengjorda materialet i ett återcirkulerande system.
Guldet är så pass tungt att det sjunker till botten i tunnan och går inte förlorat om man har rätt vattenflöde. 
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se