Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Isriktnings Karta

Startat av Tobbe, 29 Januari, 2013, 18:29:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tobbe

Är det någon på detta trevliga forum som lyckats hitta en tjänst för att se isriktning på önskat område online?
Finns ju med i kartförklarings boken man får med när man beställer bergrunds karta etc. från sgu men inte på deras sida, eller?
Ut och upplev

Eucitzen

"Hand bok för mineraljägare" - googla på det. Där finns generella kartor.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Tobbe

nä jag har den finns bara isriktning över ett fåtal ställen o nån "pil karta" över hela sverige, isriktning i kartgeneratorn på sgu.se hade inte vart fel
Ut och upplev

johanssonsan

I kartgenerator - markera och beställ det utsnitt du är intresserad av. Syna PDFen du får som mail. Hittar du några isräfflor och raviner?

Tobbe

jo vet, du ser ju nästan isriktningen enbart genom att kolla riktningar på sjöar och kal berg men ville ha reda på lite mer exakta riktningar
Ut och upplev

erland82

Övergripande ser man nog vart isen rört sig genom exempelvis handboken för mineraljägare. Tror det är knepigare att hitta en mer exakt karta då isen verkar rört sig mer olika på marknivå.. svängt lite hit och dit med andra ord mellan berg och dalar. Tror jag!

Man får nog tolka jordartskartan med hjälp av sjöar, isälvsrännor, rullstensåsars krön osv. Hittar inget annat själv heller iallafall :)

Pontus Schröder

Pushar lite på denna tråd ifall de dykt upp något nytt om lokala isriktningskartor, efterlyser också en mer lokal isriktnings karta.

Var på nytt område härom dagen med förhöjd guldhalt enl. analyskartan jag har.
Ett relativt anonymt område i sin brist på rostiga block, gott om sedimenterat glimmer med impregneringar av magnetit, muskovit i relativt stora "kakor", kvarts med glimmer eller tomma "fält" blåsrum eller som gått som "ådror" genom annat material tex. fältspat.
Stora delar av området tycks vara täckt av hårt packad grus eller sediment. På sina ställen påminner de om bilderna på annan del av forumet http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=3673.msg32472#msg32472 eller i fraktionerat grus som har sina största fraktioner på upp till 4-5cm

Jag har ju av ren vana tagit för givet att isen haft  SÖ riktning, men fick för mig att kolla av kartan igen & upptäckte att jag kan vara i ett isdelningsområde eller att isen haft W-NW riktning. Laserdata över området kan inte ge mig någon ledtråd om isriktningen utan bara om hur vattenflödet var för 9-10 000 år sedan.
Någon som varit i isdelningsområde & har erfarenheter att dela med sig? Tex. hur långt ett så skört material som muskovit kan ha transporterats av inlandsisen.
Gör mer än din nästa så slipper den anse att du är lat.

johanssonsan

SGU kartgenerator har info om isrännor. Tema: Jordarter. Beställ kartan så ser du rännorna.
http://apps.sgu.se/kartgenerator/maporder_sv.html

ett exempel:

Tommybodling

För mig så lämnar jordartskartan en vit fläck där jag bor. Sydöstra småland/ blekinge.
:D

iller

Citat från: Tommybodling skrivet 12 September, 2015, 20:13:15
För mig så lämnar jordartskartan en vit fläck där jag bor. Sydöstra småland/ blekinge.
:D

Det finns fyra olika med olika upplösning, säker på att du kollat på alla 4?

Tommybodling

Får testa runt lite.

Så här ser det ut när jag ska välja område.

johanssonsan

Och i nästa steg väljer du Skala.