Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Dredgebygget

Startat av Sudde(Stefan), 04 Juni, 2015, 21:39:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Sudde(Stefan)

Tagit sin lilla tid men blir nog lagom till säsongen drar igång på allvar :)
Framåt framåt och.....ner.

BASSO

Fina grejor Sudde. Tre frågor dök upp i mitt huvud, har endast lite erfarenhet av dredgar och dessa frågor kanske är självklara för någon som hållit på mera med dem.
Varför har rännan så höga kanter?
Varför en kraschbox, antar att det är det?
Varför suction nozzle och inte log jet på en ren dredge?

Håller själv på med ett 3" bygge av hittade, fådda och i minsta möjliga mån köpta grejor. Rännan är klar, pontonerna är 30L plastdunkar och stegar. I torsdags hittade jag 2st 4m bitar kasserad 76mm sugslang. Kvar är trijeten som ska svetsas på jobbet av avgasrör+ allt annat.
Mvh Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Sudde(Stefan)

Citat från: BASSO skrivet 06 Juni, 2015, 19:54:59
Fina grejor Sudde. Tre frågor dök upp i mitt huvud, har endast lite erfarenhet av dredgar och dessa frågor kanske är självklara för någon som hållit på mera med dem.
Varför har rännan så höga kanter?
Varför en kraschbox, antar att det är det?
Varför suction nozzle och inte log jet på en ren dredge?

Håller själv på med ett 3" bygge av hittade, fådda och i minsta möjliga mån köpta grejor. Rännan är klar, pontonerna är 30L plastdunkar och stegar. I torsdags hittade jag 2st 4m bitar kasserad 76mm sugslang. Kvar är trijeten som ska svetsas på jobbet av avgasrör+ allt annat.
Mvh Basso
[/

Hej Basso!

Kanterna vet jag ej varför de blev så höga..(blev en miss på ritningen till "konstruktörerna..) men gör inte så mkt med tanke på att det är aluminium

Crashbox: vill köra ALLT mtrl genom rännan i Norge. Nuggets kan lätt åka ut genom/på grizzlybars och hamna i tailingshögen och gå förlorade...

Suction nozzle: ja det bara blev så helt enkelt :)

Hoppas det var svar?
Mvh Stefan

Sudde(Stefan)

Blev bra som tusan. Bara hoppas Goldowlmattorna och Minners moss fångar det jag vill! :)

Sudde(Stefan)

GuldUgglan

Det ser ju perfekt ut.
Ett tips är att vända de alu profilerna du kan. Så får du en extrafälla i mutterfickorna. Det funkar kanon.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Sudde(Stefan)

Jaha ok! Fasen vad bra!
Tack för tips!

Farbrorhumla

du är väldigt duktig sjukt fint bygge ska vissa mitt amatör bygge när jag är klar haha :)
:D

Farbrorhumla

Håller på och bygga en dredger med så här ser den ut :) har jet och ska förlänga det som fördelar flödet lite till :) sen blir det guldströms gummi mata tills jag har fixat miners Moss och sträck metall

Farbrorhumla

Gruvfogden

Citat från: Farbrorhumla skrivet 05 Augusti, 2015, 09:35:23
Håller på och bygga en dredger med så här ser den ut :) har jet och ska förlänga det som fördelar flödet lite till :) sen blir det guldströms gummi mata tills jag har fixat miners Moss och sträck metall

Ta inte den mattan. Du kommer spola ut allt guld. Ta något bra redan från början. GH kan varmt rekommenderas Ska du köra Miners och Streckmetall så se även till att ha några riffles också.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Farbrorhumla

Sa till guldström att jag behövde en miners Moss då skickade han med en gummi mata gratis :D 
vart kan jag beställa det? :)
beställer jag från eBay tar det ett par v vilket jag inte vill vänta på

Farbrorhumla

Så ska den se ut sen fast kanske är bättre med sträck metall?