Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Kvarts

Startat av DanRyd, 31 Juli, 2015, 21:13:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

DanRyd

Kan inte de här stenarna möjligen innehålla lite guld? Kvarts med mycket pyrit och färg i.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

GuldUgglan

Chansen finns alltid. Det är bara och krossa dem och prova vaska igenom materialet.
Kvarts ihop med kismineral, eller rostig kvarts är alltid intressant.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Henrik

Hej,
Jag var sprang på ett gammalt gruvhål igår när jag var ute och vaskade. Blev kvar i varphögen i 2timmar. Tog med en sten hem med en tydlig kvartsgång och ägnade eftermiddagen åt att spräcka och undersöka stenen. Bredvid kvartsgången finns en gång med vad jag tror är granat. Där sitter ca 10 microkorn guld mellan kvartsen och granaten. Försökte ta bild med mikroskopet men fick inte till det. Ska krossa stenen och vaska materialet. Återkommer med resultat
Hank von häll

DanRyd

Ska testa krossa dom. Vad är enklaste sättet att krossa sten när man inte har rätt utrustning tro?

Gruvfogden

Ta en gammal gasflaska eller brandsläckare och kapa av toppen på. Sen tar du en järnstång som stöt. Vips, så har du en mortel för sten.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Jag har brukat knacka loss lagom stora bitar, slå in dem i grovt tåligt tyg och gå loss med släggan mot ett städ.. Sikta med tesil och krossa det som inte går igenom en gång till..
Det funkar om man inte har nått bättre.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

DanRyd

Tackar för tips! Återkommer även jag med resultat!

HANNU

Tog med mig lite kvarts ifrån Finland.
Bara för att ha på spiskanten.
Stå på dig, annars gör nån annan det.