Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Lera eller grus

Startat av faluns, 26 Juni, 2015, 14:51:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

faluns

Hej som nybörjare så måste jag fråga om det finns guld i lera? Den bäck som jag letat i finns nästan bara lera, fast diket är 1,5 meter djupt. Inte så mycket vatten men det rinner bra.

Dynamit Daniel

Här i Sverige tror jag det är vanligast att hitta det i moränlagret. Dock vet jag att det i Afrika förekommer guld i lera.
Finns bara ett sätt att ta reda på, och som bonus blir du rejält skitig. Bara en sån sak  :))
Allt kommer upp med dynamit...

GuldUgglan

Det beror på lertyp. Lera är ju egentligen samma material som bergarter och grus fast väldigt finfördelat. Guld kan ju finnas men antagligen inga stora korn. Har du grus ovanpå ett packat lerlager kan det ligga guld på lerlagret som då fungerat som en falsk berggrund.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

faluns

Tack för svaren, nog finns det guld allt. Men så himla små saker. Micro räcker inte för jag kan då inte spara de små kornen. Men de finns där. Ska man gräva upp i dikesrenen istället för att söka i mitten av bäcken??

GuldUgglan

Lera kan ju också betyda att lätt material samlats på det stället. Då är det ju mindre chans för guld.
Försök och sök där du tror att det tyngsta materialet samlats.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

Citat från: faluns skrivet 26 Juni, 2015, 16:34:12
Tack för svaren, nog finns det guld allt. Men så himla små saker. Micro räcker inte för jag kan då inte spara de små kornen. Men de finns där. Ska man gräva upp i dikesrenen istället för att söka i mitten av bäcken??

Med en sugflaska eller pipett får du upp det minsta guldet. Sök till en början i lägsta punkten.

isbjornen7

guld i lera hm möjligt där gruset ligger blandat i leran ren ler död . sök dig uppåt i bäcken för å finna grus förande del
isbjörnen7

olauser

Ja ska köra både lera å grus, håller på med rötskador i matkällaren under köket i stugan. Ser ut å va intressant material. Frugan delar inte min mening, men de behöver hon inte alltid göra[emoji1]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Patrik8311

Av nån konstig anledning så är de oftast av en annan uppfattning... :P

olauser

Jo ja få väl säga att de händer nåt kul uti havsbadet när ja ska göra utgrävningarna . Men även ja bli nog förvånad när huset sätter sej.[emoji1]

Skickat från min iPhone med Tapatalk