Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Betalsmuts skänkes.

Startat av Gruvfogden, 08 Juni, 2015, 17:04:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Blasfeministen

Lite off topic (för att använda utländskt uttryck) Finns det ingen bättre svensk synonym till betalsmuts?

Även om tvetydigheten i detta fallet passar dvs att man betalar för smutsen som kan ge utdelning (fast nu var det ju gratis då det bortskänktes, även om vi i detta hushållet betalar skatt och moms).

Gruvfogden

Den korrekta benämningen borde vara Sand med tillsatt guld. Paydirt är ju benämningen på grus, avlagringar osv, som är värt att utvinna mineral ur. I detta fallet alluvial eller glacuvial guldmalm.

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Blasfeministen

Citat från: Gruvfogden skrivet 14 Juni, 2015, 08:11:04
Den korrekta benämningen borde vara Sand med tillsatt guld. Paydirt är ju benämningen på grus, avlagringar osv, som är värt att utvinna mineral ur. I detta fallet alluvial eller glacuvial guldmalm.

Typ ... övningssand?

Guldbob

Citat från: GuldUgglan skrivet 14 Juni, 2015, 01:22:00
Skattefritt??
De flesta företag och privatpersoner betalar väl skatt... Hur får du det till skattefritt?
???  ??? Det är kanske bara du som inte skattar eller betalar moms men det hör till det normala att man gör det.
Skattefritt, kanske inte var bästa ordvalet. Franklins lag: inget är säkert utom döden och skatter.
Men visst betalar jag mina skatter. SKV 344 kanske kan ge tipps till några med en hobby.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Gruvfogden

Citat från: Guldbob skrivet 14 Juni, 2015, 08:40:25
Skattefritt??
De flesta företag och privatpersoner betalar väl skatt... Hur får du det till skattefritt?
???  ??? Det är kanske bara du som inte skattar eller betalar moms men det hör till det normala att man gör det.
Skattefritt, kanske inte var bästa ordvalet. Franklins lag: inget är säkert utom döden och skatter.
Men visst betalar jag mina skatter. SKV 344 kanske kan ge tipps till några med en hobby.

Passa dig för att plocka för många kottar bara. Jag citerar SKV344:
"Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar
och kottar som du själv plockat under ett inkomstår är
skattefri till den del den inte överstiger 12 500 kr. "
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Blasfeministen

Oki!

Så alltså var det äkta betalsmuts vi hade här hemma (även om det var tappade övningskorn i den) och inte övningssand. Så det där med förminskning i själva ordet ser jag faktiskt inte.

GuldUgglan

@Guldbob Lycka till och komma viftande med SKV 344 när du sitter i gruvan med 8,6 kg guld.
Du tror visst allt går att vifta bort som hobby verksamhet? Löjligt. Vi har tom betalat skatt på prispengarna vi vunnit i mineraljakten och visst fasen är det en hobby. Visst ja.. 12500:-.. Hmm.. @Gruvfogden får se till att börja producera en jäkla massa familjemedlemmar som sitter och gräver med hink och spade. Kamouflera gruvan som en sandlåda.  Sen kan jag ju tipsa om att skatteverket inte tycker att försäljning av grejer är en hobbyverksamhet. Däremot tex slöjdande..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 14 Juni, 2015, 08:58:03
Citat från: Guldbob skrivet 14 Juni, 2015, 08:40:25
Skattefritt??

Passa dig för att plocka för många kottar bara. Jag citerar SKV344:
"Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar
och kottar som du själv plockat under ett inkomstår är
skattefri till den del den inte överstiger 12 500 kr. "

Kottplockning är bra...
1989 var det ett kottår här uppe. (kottar köps bara när det är bra fröer i dem och behov finns) jag plockade kottar på kafferasten i skogen och på nån vecka tjänade jag ihop till ett bilsläp jag köpte då. (En månadslön ungefär..)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

GuldUgglan

RÅVARA FÖR GULDUTVINNING borde väl vara ett korrekt svenskt uttryck.

Gruvfogden

Jo det låter rätt. Men när nan säljer grus med tillsatt guld så är det knappast rätt. Då är det grus med tillsatt guld och inget annat. Det är vad jag tycker. Att sälja det som "malm" är inte rätt.

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 14 Juni, 2015, 12:34:59
Jo det låter rätt. Men när nan säljer grus med tillsatt guld så är det knappast rätt. Då är det grus med tillsatt guld och inget annat. Det är vad jag tycker. Att sälja det som "malm" är inte rätt.

Japp.. Men paydirt i sitt rätta element är ju inte de små hobbypåsarna som säljs på en del ställen.
Guld i lekpåse?

Gruvfogden

Övningssand fick vi ju förslag på tidigare.
Om man nu ska se det krasst så är ju paydirt ingen man vill sitta och vaska. Vem vill vaska genom 1 kubik material (ca 2,3 ton) för att få fram runt 0,6 gram guld. Jag vaskar hellre koncentratet efter materialet har anrikats.
Detta är lite som affärernas grej med fläskytterfilé. Varför inte kalla det för benfri kotlett, vilket faktiskt är den rätta benämningen. Ni får gärna kalla mig stofil, även jag ser mig som en stofil många gånger.

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 14 Juni, 2015, 13:58:44
Övningssand fick vi ju förslag på tidigare.
Om man nu ska se det krasst så är ju paydirt ingen man vill sitta och vaska. Vem vill vaska genom 1 kubik material (ca 2,3 ton) för att få fram runt 0,6 gram guld. Jag vaskar hellre koncentratet efter materialet har anrikats.
Detta är lite som affärernas grej med fläskytterfilé. Varför inte kalla det för benfri kotlett, vilket faktiskt är den rätta benämningen. Ni får gärna kalla mig stofil, även jag ser mig som en stofil många gånger.

Jag är nog många gånger rätt stofilisk (stofilig?) jag också..
Men mina vaskrännor (anrikningsverk) heter GRUVA i allafall.. Sovringsverket är väl ett såll.

GRUVA = Gold Recovery Unit VAskränna..