Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Betalsmuts skänkes.

Startat av Gruvfogden, 08 Juni, 2015, 17:04:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Ja eftersom allt ska vara på engelska så översätter jag det till svenska.
Jo det har blivit dags att bygga sig ett nytt övningskar och därmed ska det gamla väck. Till saken hör att det ligger lite guldförande sand i botten. Jag har alltså använt detta kar till att träna inför säsongens tävlingar och några korn har man ju tappat.
Då det verkar vara på modet att betala 1250 kr/gram guld när man köper betalsmuts så tänkte jag istället bjuda på det. I helgen kommer jag skyffla ur skiten och lägga på tork. Den som vill ha får en skvätt skickad till sig så länge som ni själva står för frakten. Eller så kommer ni hit och hämtar själva.

OBS. Jag kan inte garantera guld i varje skvätt men det kan inte naturen heller.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Glimmer

Citat från: Gruvfogden skrivet 08 Juni, 2015, 17:04:40
Ja eftersom allt ska vara på engelska så översätter jag det till svenska.
Jo det har blivit dags att bygga sig ett nytt övningskar och därmed ska det gamla väck. Till saken hör att det ligger lite guldförande sand i botten. Jag har alltså använt detta kar till att träna inför säsongens tävlingar och några korn har man ju tappat.
Då det verkar vara på modet att betala 1250 kr/gram guld när man köper betalsmuts så tänkte jag istället bjuda på det. I helgen kommer jag skyffla ur skiten och lägga på tork. Den som vill ha får en skvätt skickad till sig så länge som ni själva står för frakten. Eller så kommer ni hit och hämtar själva.

OBS. Jag kan inte garantera guld i varje skvätt men det kan inte naturen heller.

Glimmer har beställt, dock inte för eget bruk...hehe ;D

Gruvfogden

Konstigt detta tycker jag. Här skänker man bort "paydirt" och bara 1 person vill ha. Jag skickar 2 kilo till Glimmer sen tar jag resten och fyller igen groparna på parkeringen.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Men kom igen nu.
Ni har ju chansen att få gratis paydirt!!
Bara för att det finns olika åsikter om hur roligt det är så behöver ni väl inte vara rädda att testa på det lite..
Det är ju gratis!!

Är det så dåligt intresse så kan du ju skicka mig lite fogden..hur mycket frakt..? (såg att posten ändrat fraktpriser sen jag skickat senast..)

Och jag ska ha för eget bruk..kanske delar med brorsan lite..  :D

PS.. Du kan ju slänga in lite skrytguld så får jag se vilken storlek du ratar  ;D  ;D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Ace112

Hejsan!

Anmäler mitt intresse för två kilo också!
Många bäckar små...

Gruvfogden

Sorry men jag plockade undan 2 kilo till Glimmer. Resten ligger på min parkering nu.

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 12 Juni, 2015, 13:26:50
Sorry men jag plockade undan 2 kilo till Glimmer. Resten ligger på min parkering nu.

Haha.. Ok..
det var synd.. Men då har du ju en fin parkering nu,.. värd en hel del.. 1250:-/gram guld..  :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

newstream

Citat från: Gruvfogden skrivet 12 Juni, 2015, 13:26:50

Kanske blir så att du kommer hem en dag å parkeringen är bortgrävd  ;D
Spade, ett undervärderat redskap.

Gruvfogden

Bra grej du sa där. Betalsmuts bytes mot asfalt!!!

Guldbob

PAYDIRT!
Vissa försöker förminska värdet genom att kalla det betalsmuts och andra förminskande namn. Men faktum är att Paydirt är suveränt!

Om man nu vill betala för sin hobby och ha något att göra under vintern eller bara vill se hur guld ser ut och beter sig i vaskpannan.
Paydirt är suveränt, visst kostar det. Men väl värt sitt pris. Det kostar olika om du köper min osökta Paydirt så kan du få betala X-hundra kronor per gram då du aldrig vet hur mycket du får, i bland bara några tior/gram...

När du köper Paydirt.se garanterade paydirt så är genomsnittspriset under 700kr/gram.
Ganska ok om du räknar på vad ditt sökande /gram kostar dig per år. Resor, pris för letningsrätt, ledighet, sjukfrånvaro etc.

Jag säljer osökt paydirt och då är det lotto. Jag garanterar inget. Jag har Paydirt från flera olika ställen på väg in.

Köper du Paydirt med garanterat innehåll så vet du vad du spelar på, alla Paydirt.se garanterade Paydirtpåsar kommer från koncentrat från Emån. Hos mig har jag serier om tio påsar, 7st påsar i varje serie med 0.2 gram Guld, 2st med 0.5gram Guld och en påse med 1gram Guld.
Dvs varje serie innehåller 3.4 gram Guld + Guldet från koncentratet.

Jag måste säga att jag tycker att Paydirt är helt suveränt för de flesta hobby Guldvaskare.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Gruvfogden

Jag förminskar inte värdet genom att kalla det betalsmuts. Det är bara min protest mot alla amerikanska benämningar. Clean Up heter det tydligen när man tömmer rännan, osv, osv. Jag lägger ingen övrig värdering i det.

Men hur får du ihop 700 kr/gram. Om man köper en påse med 0,2 gram för 250 kr då har man väl ändå inte fått guldet för 700 kr/gram.

Nu har inte jag några exakta siffror men en ungefärlig siffra kan du få på vad jag gett för guldet per gram i Jerttajoki.
När det gäller påvisad guldhalt i malmen så ligger det nu runt 2-3 gram/ton. Det nu kända tonnaget ligger på 4300-6700 ton (detta gäller då ytan ner till 1 meter, mer exakt vet jag efter sommarens borrningar).
Så 4300 ton x 2 gram ger oss 8.6 kilo eller 8600 gram. Detta ger 2 150 000 kr. Hittills har det kostat mig i runda slängar 40 000 kr för att få fram detta resultat. Så jag ligger på plussidan än så länge.

Det finns många som håller med dig att paydirt är suveränt och det finns många som håller med mig och tycker det är rätt meningslöst.

Varför tycker jag då att det är meningslöst? Jo, det är helt enkelt för att det inte är äkta vara. Det är sand med tillsatt guld. Observera att jag nu inte talar om osökt paydirt. Den osökta är snäppet bättre och visst kan det vara bekvämt att köpa Findus Färdigrätter ibland men det blir betydligt godare om man gör det själv från grunden. 

Guldbob

Som jag skrev, snittpriset. Varje påse med garanterad guldhalt kommer uren serie om 10 påsar.
7st påsar * 0.2 = 1.4 gram
2st påsar * 0.5 = 1.0 gram
1st påse  * 1.0 = 1.0 gram
totalt på 10 påsar eller en serie 3.4 gram
10 st påsar *250kr =2 500 kr
2 500kr / 3.4 gram = 735 kr
Men då det är koncentrat så tillkommer en del Guld så jag är tämligen säker på att snittpriset blir under 700 kr /gram.
Spannet blir mellan 250kr /gram + och 1 250kr/gram men snittet / serie är ca 700kr/gram. Ovanpå detta lägger jag till lite ädelstenar.

Du pratar om 2-3gram /ton det blir en jäkla massa finkross med microGuld  för att få ut dessa gram. 0.8kg färdig paydirt kan man klara på någon minut om man vill stressa. Men att vaska 1ton med microGuld tar nog några dagar....om man inte har specialutrustning, vilket 99,99% av de guldprospektörer i svedala inte har.
Jag kan bara säga grattis till 8.6kg microguld även om det tar lång tid att få fram, styva 3 mille är helt ok , det är ju även skattefritt😀.
Det är klart att paydirt är totalt meningslöst om man får fram 8.6 kg/ år.
Men för oss vanliga dödliga är Paydirt helt klart meningsfullt och prisvärt.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

GuldUgglan

Skattefritt??
De flesta företag och privatpersoner betalar väl skatt... Hur får du det till skattefritt?
???  ??? Det är kanske bara du som inte skattar eller betalar moms men det hör till det normala att man gör det.