Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Microguld?

Startat av Pappagoran, 10 Juni, 2015, 20:33:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Hurri

Jäkla snygg Panna inget snack om saken!
Född naken begraves med hatt, boots och panna i en ränna!

GuldUgglan

Egentligen borde det ju vara mer status att fånga det allra minsta guldet.. Det är fasen inte lätt när man har lite taskig syn som jag har. Att kunna få fast de allra minsta kornen är ju en större bedrift än att plocka stora korn från pannan, det är väl ingen konst. Det är ju som att ha en val i svimmingpoolen... Vem kan missa det? :D :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Citat från: GuldUgglan skrivet 11 Juni, 2015, 08:11:12
Citat från: Gruvfogden skrivet 11 Juni, 2015, 06:38:00
Microguld är smått guld som man inte orkar bry sig om.

Mikroguld är ju den största volymen guld i jordskorpan. Men är man inte ute efter volym utan bara nöjer sig med rester och smulor så kan man ju strunta i det.  ;D
Allt större än mikro kallar jag för skrytguld. :D

Du har helt rätt i att micro utgör den största mängden gul i jordskorpan. Men då vill det fan till att microt är koncentrerat till ett ställe. Stå och skyffla 3 kubik material och sedan vaska koncentratet för att hitta 7 micro. Nej det är inte min grej. Då slänger jag hellre pannan åt helvete och köper en kall bärs.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 11 Juni, 2015, 20:26:25
Citat från: GuldUgglan skrivet 11 Juni, 2015, 08:11:12
Citat från: Gruvfogden skrivet 11 Juni, 2015, 06:38:00
Microguld är smått guld som man inte orkar bry sig om.

Mikroguld är ju den största volymen guld i jordskorpan. Men är man inte ute efter volym utan bara nöjer sig med rester och smulor så kan man ju strunta i det.  ;D
Allt större än mikro kallar jag för skrytguld. :D

Du har helt rätt i att micro utgör den största mängden gul i jordskorpan. Men då vill det fan till att microt är koncentrerat till ett ställe. Stå och skyffla 3 kubik material och sedan vaska koncentratet för att hitta 7 micro. Nej det är inte min grej. Då slänger jag hellre pannan åt helvete och köper en kall bärs.

Nä.. det låter inget skoj.. Då är det fanimej bättre att köpa paydirt med garanterad guldhalt för 1250:-/gram och köra genom Hb:n  :D  :D ;D ;D

Angående frågan som tråden handlar om så håller jag med om 0,7-1mm gränsen mellan mikro och korn. Nano är när det krävs annat än ögon för att se.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Guldbob

Jag vet inte varför man skall skratta åt microguld, detta är vad alla gruvor återvinner ur bergskrosset och detta ger varje år tusentals kilo med Guld.
Visst hittar vi Alluvialt guld, flakes, korn i bland även en nugget men faktum är att det mesta Guldet är smått, mycket smått.

Nu kommer det något som kan uppfattas som reklam, sluta läsa här om du tänker gnälla.

PAYDIRT!
Vissa försöker förminska värdet genom att kalla det betalsmuts och andra förminskande namn. Men faktum är att Paydirt är suveränt!

Om man nu vill betala för sin hobby och ha något att göra under vintern eller bara vill se hur guld ser ut och beter sig i vaskpannan.
Paydirt är suveränt, visst kostar det. Men väl värt sitt pris. Det kostar olika om du köper min osökta Paydirt så kan du få betala X-hundra kronor per gram då du aldrig vet hur mycket du får, i bland bara några tior/gram...

När du köper Paydirt.se garanterade paydirt så är genomsnittspriset under 700kr/gram.
Ganska ok om du räknar på vad ditt sökande /gram kostar dig per år. Resor, pris för letningsrätt, ledighet, sjukfrånvaro etc.

Jag säljer osökt paydirt och då är det lotto. Jag garanterar inget. Jag har Paydirt från flera olika ställen på väg in.

Köper du Paydirt med garanterat innehåll så vet du vad du spelar på, alla Paydirt.se garanterade Paydirtpåsar kommer från koncentrat från Emån. Hos mig har jag serier om tio påsar, 7st påsar i varje serie med 0.2 gram Guld, 2st med 0.5gram Guld och en påse med 1gram Guld.
Dvs varje serie innehåller 3.4 gram Guld + Guldet från koncentratet.

Jag måste säga att jag tycker att Paydirt är helt suveränt för de flesta hobby Guldvaskare.

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Gruvfogden

Som jag tidigare sagt så bryr jag mig inte om att sitta och vaska i timmar för att få fram 20 micro. Men är koncentrationen hög nog så är det intressant. Då blir det en gul rand i pannan som är synlig utan mikroskop.
Själv vet jag värdet av microguld då jag just nu sitter på ca 8.6 kilo av den varan. Det sitter i berget i Jerttajoki. Det är inte ens synligt med lupp. Men med hjälp av kross, kvarn och skakbord så får man igenom några ton och då är det intressant. Men att krossa med mortel och vaska med panna är helt meningslöst.

Jo den nedre delen av ditt inlägg uppfattades som reklam. Själv skulle jag vara mycket tacksam om reklam lämnas på härför avsedd plats (dvs genom köpt reklamplats på forumet).

Guldbob

Paydirt.se har betald reklamplats på forumet, du kanske har en block så du inte ser reklamen.

Jag har även föreslagit till Nugget att han skall som på Ädelmetallforum skapa butiker på forumet.
Kika gärna i  på http://www.adelmetallforum.se/index.php för att se lösningen.
Inga bekymmer, inget gnäll.

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

johanssonsan

Här finns ett förträffligt forum att hålla sig till med dribblande med siffror och smygreklam - inget gnäll - pang på rödbetan.

http://www.paydirt.se/forum/

Gruvfogden

Jo jag vet att du har betald reklamplats och ser den mycket tydligt. Tror alla ser den mycket tydligt.
Det vore önskvärt från min sida att reklamen höll sig där.

*edit*
Lite copy/paste från forumets regler.
Dessutom får det inte förekomma kommersiella annonser (utom dom som guldforum.se själv lägger upp) eller hänvisningar till sådana

Sudde(Stefan)

Citat från: BASSO skrivet 11 Juni, 2015, 08:50:07
Jag skulle säga att det i mångt och mycket är personliga preferenser som bestämmer vad det kallas.
Ett exempel.
Tänk en dredgare i exempelvis alaska som hittar GROVT guld, han kallar förmodligen allt som inte går att plocka med fingrarna micro eller "flypops"
Här i sverige är vi ju inte så bortskämda med grövre guld, och skulle förmodligen kalla hans micro för flagor eller t.o.m pickers.
Mina preferenser är ungefär.
Skapligt korn=ca1mm+
Flaga=som ett korn men platt
Micro=Från föregående storlek, ner till supermicro
Supremicro= Som damm/mjöl

Guldström skriver lite om detta i en artikel som handlar om hydrodynamik i rännor (när Doc tjatar om  hydraulic equivalent är det blandannat detta han pratar om) http://www.guldstrom.se/hydrodynamik-i-vaskraennor
Mvh Basso

Det var ett jäkla tugg om reklam och paydirt, hörde nog inte alls hemma på denna tråd där det bästa svaret på frågan var som citerat ovan tyckte jag.
För att komma på rätt spår igen i frågan...

Framåt framåt och.....ner.

Eucitzen

Håller med Isbjorn. Mikro är guld under 1 mm, i mina ögon.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

soggybottom

Tycker att microguld är sånt som flyter om man får fett i pannan..min klassifiering på guld.