Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

stengärdesgårdar

Startat av Verktygsmakaren Sven, 31 Maj, 2015, 19:21:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Verktygsmakaren Sven

har funderat o tittat på stengärdesgårdar många gånger.   men på senare tid mer på stenen i dem,
i en jag har hemma finns mycket rostig sten och kvarts med rött i .
så det ska jag prova att mala och se om det finns något trevligt i dem

dessa stenar är ju för det mesta från närområdet  så hittar man något  är inte resten så långt bort

//sven

Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

GuldUgglan

Ju kantigare kanter desto närmre ifrån  :)
Hittar du lite ärggrön färg ( malakit) kan det vara bra med koppar i den.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

Försök att behålla fokus i trådarna.

GuldUgglan

Ursäkta Johanssonsan du har rätt.. Raderade förra inlägget.

Sven vad använder du för att mala ner stenen?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Verktygsmakaren Sven

har inget att mala med just nu men blev inspirerad av @borax & @Aquatek69   så det blir något "liknande"

Bengan

Nu får ni väl ge er!!

Titta gärna på stengärdesgårdarna och förundras över era förfäders envetna strid för sin överlevnad och kamp för kommande släkten. Där de står är de en given omständighet till att ni går här på jorden i dag. Så tänk inte ens tanken att krossa så mycket som en sten av dessa kulturminnen, för den historia de bär på är mångdubbelt värd mer än det guld ni kommer att finna under hela era liv.

Dessutom definierar kulturmiljölagen en fornlämning enligt följande formulering:

En fornlämning är enligt kulturmiljölagen en lämning efter människors verksamhet under forna tider, som har tillkommit genom äldre tiders bruk och som är varaktigt övergiven.

Så tänk inte tanken ens........

Verktygsmakaren Sven

jo   för de stenarna jag har tänker ta  är en grävmaskin som lagt där när de ökat dikena  o sabbat muren "trafikverket" 

borax

Citat från: Verktygsmakaren Sven skrivet 01 Juni, 2015, 20:24:28
jo   för de stenarna jag har tänker ta  är en grävmaskin som lagt där när de ökat dikena  o sabbat muren "trafikverket"
Varför inte prova vägkross från nybyggda skogsvägar i området där du bor alla tillstånd är klara på det. ;)

//borax