Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

pulju morän

Startat av GuldUgglan, 05 Maj, 2015, 22:56:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Jag har suttit med jordartskartan och prospekterat lite.
Någon som kan svara på vad en puljumorän är, hur den ser ut osv.. har inte stött på den benämningen tidigare.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

Citat från: Hasse skrivet 06 Maj, 2015, 06:27:23
Googla på Pulju morän så får du svaret lycka till

Jättemycket tack. Det hade jag aldrig kommit på själv.
Bästa träffen på google blir ett inlägg på guldforum som hänvisar till google  :)
Precis vad man vill hitta i framtiden. Men lycka till du som just googlade på pulju morän och hamnade på denna sidan.  :))

Internet är fantastiskt..

Men kära du google pulju morän sökare.. När du ändå är här så kan du ju passa på att kika runt lite mer på detta forum och kanske besöka våra sponsorer.. Tack.
(Du kanske inte hittar svaret på alla frågor men då kan vi ju alltid hänvisa till google)

PS... ursäkta Hasse kunde inte låta bli.. ironi är kanske inte min starkaste sida.. ;D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

HANNU

Kanske den här är svaret på din fråga.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 06 Maj, 2015, 10:01:47
Kanske den här är svaret på din fråga.

Tack Hannu.. det var inte riktigt svaret, men intressant läsning.. Trodde först det hade med rengärden eller renhagar att göra.. men det var tydligen växter. (Mineral och spårämnen i renlav.)

Det jag kommit fram till är att Pulju moränerna är närbesläktade med veiki moräner.. fast vet inte vad som är skillnaden. Men det kanske räcker.. var ju mest ute efter bildningssättet, om det kan vara ansamlingar av guld i dem, beroende på hur de bildats.

GuldUgglan

En intressant PDF om hur moräner bildats, och hur inlandsisarna avsatt material mm. finns att läsa här:

Brigido

Pulju-morän är i princip ett mindre variant av Veiki-morän och förekommer främst i finska Lappland, bland annat runt Kittilä. Konceptet härstammar från Raimo Kujansuus arbete "On the deglaciation of western Finnish Lapland" från 1967. För att förstå Pulju-moräner måste du förmodlingen också förstå Veiki-moräner. Veiki moräners form beskrivs av Gunnar Hoppe 1952 i tidsskriften Geografiska Annaler och ursprunget förklaras av Robert Lagerbäck 1988 i tidsskriften Boreas. Ursäkta stavfel.

Lycka till. 

GuldUgglan

Mycket tack.. och välkommen hit! :D

Jo, tydligen finns det en hel del pulju moräner häruppe i norra Sverige också. Veiki moräner hade jag lite koll på.. de kände jag till innan, har läst på om det en gång i tiden  :) Det är intressant med hur landskapet ser ut och har bildats en gång i tiden.. man kan utläsa en hel del information bara genom att studera naturen eller kartbilder.  :)