Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Konstiga saker

Startat av HANNU, 23 April, 2015, 07:04:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Reningsverket hade tömt sandfiltret av 30 kubik sand som hade snörrat där i trettio år.
Jag öppnade bottenpluggen och vaskade det som var kvar i botten, en halv hink.
Det är tunga saker, var lätt att skilja av allt annat. Vägrar att lämna pannan.
Se här.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Spännande. Du kan ha en hel del guld i pannan som döljer sig bakom en beläggning av annan mineral efter alla dessa år.
Mangan kan tex göra guld svart. En syratvätt kanske löser upp eventuell missfärgning.

HANNU

Ingenting är magnetisk och svartsand var enkelt att vaska av

HANNU

Har nu badat dom i olika syror i några timmar.
En del har försvunnit, beläggningar kanske.

iller

Citat från: HANNU skrivet 23 April, 2015, 15:03:11
Har nu badat dom i olika syror i några timmar.
En del har försvunnit, beläggningar kanske.

Ser ut som det som jag visade för han som kan massa mineral i ädelfors, kommer inte ihåg vad det hette dock.

BASSO

Undrar om det inte kan vara en manganförening som heter pyrolusit? se här:http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyrolusit I reningsverk använder man bla manganföreningar, kanske kan ha bildats i reningsverket pga dessa tillsatser?
Om man vill/ska hitta tunga metaller i reningsverk så borde de finnas i botten av första bassängen, där syresättningen sker. I de senare sedimenteringsbassängerna med sand borde inget tungt komma med till.
Mvh Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

HANNU

Citat från: BASSO skrivet 25 April, 2015, 09:47:20
Undrar om det inte kan vara en manganförening som heter pyrolusit? se här:http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyrolusit I reningsverk använder man bla manganföreningar, kanske kan ha bildats i reningsverket pga dessa tillsatser?
Om man vill/ska hitta tunga metaller i reningsverk så borde de finnas i botten av första bassängen, där syresättningen sker. I de senare sedimenteringsbassängerna med sand borde inget tungt komma med till.
Mvh Basso
Nej, dom här sakerna har inte kommit med avfall, utan med sanden när det levererades för 30 år sedan.
Men nästa gång jag renoverar en pumpstation närmast en bostadsområde, skall slambilen inte suga det sista, det gör jag själv.
Ringar, örhängen som trillat ner i toastolen.
Fasiken vad mycket guld jag missat genom åren.

Bothner(Kenneth)

Krematorierna som maler benrester och ev tandguld städar väl då och då! Spolar ner skiten i avloppet

iller

Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 25 April, 2015, 17:52:44
Krematorierna som maler benrester och ev tandguld städar väl då och då! Spolar ner skiten i avloppet

Klassas som riskavfall om jag inte har fel så nope.

HANNU

Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 25 April, 2015, 17:52:44
Kan vara värt att undersöka

BrianIce

Citat från: HANNU skrivet 25 April, 2015, 10:07:07
Citat från: BASSO skrivet 25 April, 2015, 09:47:20
Mvh Basso
Nej, dom här sakerna har inte kommit med avfall, utan med sanden när det levererades för 30 år sedan.
Men nästa gång jag renoverar en pumpstation närmast en bostadsområde, skall slambilen inte suga det sista, det gör jag själv.
Ringar, örhängen som trillat ner i toastolen.
Fasiken vad mycket guld jag missat genom åren.
Guld finns där du finner det. Pengar luktar inte. Välj ditt favoritcitat för att passa detta ämne :)

Skämt åsido, eftersom det finns guld överallt (oftast i så små mängder att det knappt går att mäta) så är det ju kul när någon kommer på något ställe där ingen annan tänkt på att det samlas guld över tid. Såg t.ex. ett youtubeklipp där någon sprang runt i New York och skrapade mellan kanterna på gatstenar för att hitta det guld som skavts av smycken (har för mig han fokuserade på juvelerarområden). Återigen, guld finns där du finner det...

/Brian
I lurk, Therefore I am