Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Mineral fråga guld?

Startat av GuldUgglan, 16 April, 2015, 22:48:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Kollade nu lite närmare på de bilder jag tog tidigare idag till tråden om falcon md20.
Såg då något som ser guld likt ut på en av bilderna. Ritade en liten pil där..
Vad tror ni.. Är det ett korn guld? Färgen skiljer sig rätt mycket mot pyriten bredvid.. Och det ser inte ut som koppar riktigt.. Ska undersöka närmare i morgon om jag har tid.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

Ingen som har synpunkter?
Jag kollade närmare på stuffen med lupp och jag är ändå inte säker.. det kan vara koppar då det finns massor av andra koppar prickar, men det kan likväl vara guld. Det är ju mjukt och inte sprött i allafall.
Har ingen lust att knacka sönder just den här stuffen eftersom den är fin att titta på som den är..
Ska besöka platsen när snön tinat då det ligger rätt nära, och ta några pannor grus därifrån.
Det är en gammal skärpning.. som är "känd" för guld, koppar, pyrit mm. Så den har varit ointressant för mig i mineraljakts sammanhang, men har tagit några stuffer därifrån för de varit fina.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Eucitzen

Bilden är lite för suddig för att ens våga gissa.. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Citat från: Eucitzen skrivet 17 April, 2015, 11:48:12
Bilden är lite för suddig för att ens våga gissa.. :)
Ja. Det är fotat med mobilkameran bara.. Men om man klickar på bilden och zoomar in så syns det ju i allafall. Ska ta en bättre bild med systemkameran nästa gång jag frågar  ;) fast har inget bra macro objektiv...

Eucitzen

Kan vara guld. Testa med nål. Jag har inte heller ett makroobjektiv. Fotar genom förstoringsglas. ;)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Citat från: Eucitzen skrivet 17 April, 2015, 14:12:23
Kan vara guld. Testa med nål. Jag har inte heller ett makroobjektiv. Fotar genom förstoringsglas. ;)
Fotat genom lupp men vet inte om det blev bättre..

Bengan

Håller med EU testa med nål gedigna metaller guld och koppar är mjuka, mineraler är krispiga....

GuldUgglan

Citat från: Bengan skrivet 17 April, 2015, 16:29:47
Håller med EU testa med nål gedigna metaller guld och koppar är mjuka, mineraler är krispiga....
Jag har testat redan. Skrev det i andra inlägget att det är mjukt. Men vet inte 100 om det är koppar eller guld  färgen är rätt rödguld aktig.. Men vet inte om den är för röd för guld.. Kanske är koppar ändå.

Bengan

Om det vore gedigen koppar så borde du även ha det ärggröna mineralet malakit med i stenen.

GuldUgglan

Citat från: Bengan skrivet 19 April, 2015, 08:54:33
Om det vore gedigen koppar så borde du även ha det ärggröna mineralet malakit med i stenen.
Finns både malakit och lite blått (azurit) på samma häll. Men inget på just denna stuff.
Syns på en av bilderna i tråden falcon md20.
http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=3139.msg27863#msg27863

Bengan

Ja, då blev det knepigt guld eller koppar de e frågan......