Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Fick lite guldfeber, värt att börja krossa?

Startat av finnin, 13 Mars, 2015, 20:52:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

finnin

Hej hopp

Jag är en så kallad nybörjare på det här med guld och har aldrig vaskat tidigare men idag fick jag lite guldfeber efter att ha tittat på en film eller snarare en dokumentär om guld i kvarts.
Gick ut på berget på tomten och kikade lite, och mycket riktigt så mindes jag rätt att där fanns en  "kvartsådra".
Berget runtomkring är väldigt gropigt och ser ut att ha fått mycket stryk av något (is?).
Jag har tyvärr inge bilder på själva berget just nu, (det är för mörkt).
Men jag har lite bilder på vad jag hittade idag när jag hackade lite kvarts.

Guldfrågan är, är det troligt att det finns guld i detta, och isåfall finns det någon smidig metod att krossa dessa stenar för att sedan kunna vaska kvartsen?

Det verkar som om filerna är för stora, hur förminskar man dom?

tedher

i dig gold

iller

Kvarts är inte per automatik = guld. Det är fortfarande ovanligt med guld i kvarts men det finns sätt att krossa med, testa med en mortel till att börja med tex.

Gruvfogden

Kvarts är jordens vanligaste mineral. Allt man ibland (MYCKET SÄLLAN) hittar guld i kvarts beror på att kvarts helt enkelt är vanligare än t.ex Gabbro (som man också hittar guld i).

För att sätta det hela i perspektiv så kan man säga så här:
Björnar bajsar i skogen. Jag har en kruka på altanen med en enbuske i. Enbuskar växer i skogen, därför borde jag leta efter björnbajs i min kruka.

Vad jag menar med detta är att chansen att hitta guld i kvarts är mycket, mycket liten OM inte de geologiska förutsättningarna är rätt. Då ökar chansen lite.

Om jag tar ur min enbuske ur krukan och planterar den i de norrländska skogarna så ökar ju chansen att björnar ska bajsa vid min enbuske. Samma sak med kvarts och guld. Kvartsen måste befinna sig på rätt ställe (rätta geologiska förutsättningarna).
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

finnin

Citat från: Gruvfogden skrivet 14 Mars, 2015, 06:44:21
Kvarts är jordens vanligaste mineral. Allt man ibland (MYCKET SÄLLAN) hittar guld i kvarts beror på att kvarts helt enkelt är vanligare än t.ex Gabbro (som man också hittar guld i).

Björnar bajsar i skogen. Jag har en kruka på altanen med en enbuske i. Enbuskar växer i skogen, därför borde jag leta efter björnbajs i min kruka.

Vad jag menar med detta är att chansen att hitta guld i kvarts är mycket, mycket liten OM inte de geologiska förutsättningarna är rätt. Då ökar chansen lite.

Om jag tar ur min enbuske ur krukan och planterar den i de norrländska skogarna så ökar ju chansen att björnar ska bajsa vid min enbuske. Samma sak med kvarts och guld. Kvartsen måste befinna sig på rätt ställe (rätta geologiska förutsättningarna).

Ok, då kan jag lugna ner mig lite då.
Men hur vet man att de geologiska förutsättningarna är "rätt"?

johanssonsan

Det guld som hittas i samband med kvarts hittas oftast i övergången mellan kvartsådran och det omgivande berget.
Gärna om det materialet håller någon form av mineralisering. Kan tex vara rostigt.

Eucitzen

Citat från: finnin skrivet 14 Mars, 2015, 07:53:14

Ok, då kan jag lugna ner mig lite då.
Men hur vet man att de geologiska förutsättningarna är "rätt"?

Du vet att dom geologiska förutsättningarna är rätt när du hittat guld. :D

Med andra ord: Prova. Endast så kan du vara säker.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Muddy

:) Här vann Gruvfogden just Årets stora pris i pedagogik.. Grattis !!

Bengan

Krossa och studera under lupp man lär sig alltid något och det är det som blir erfarenhet

klyvar

Första bilden ser inte alls dum ut. Den grava rosten indikerar helt klart att det finns en mineralisering i kvartsen. Troligtvis mest svavelkis men det vet man inte förrän man kollat eller hur. Med en bra lupp och med avlagda tandläkarinstrument som man brukar kunna få av en snäll tandsköterska kan man krafsa på kornen man ser i en färsk brottyta på den rostiga kvartsen. Gula små korn som inte smulas sönder är väldans intressanta. :D