Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vaskränna

Startat av Gräv djupt, 25 Januari, 2015, 14:55:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gräv djupt

Hej!

Bygger min första vaskränna så här under vintertid.
Måtten blir 2,5 meter lång och 35cm bred, kommer att ha ett vattenflöde på Max 250 minutliter (kommer att kunna reglera det om det är för mycket). Men, min fråga är: streckmetallen som ligger över mattorna, ska den ligga precis på mattorna eller ska den ligga några mm över?

Med vänlig hälsning, Gräv djupt

johanssonsan

Sträckmetallen skall ligga i kontakt med mattan för att bland annat skapa lä åt guldet som lägger sig på mattan eller kryper ner i mattan.

Gräv djupt

Som jag misstänkte då :) Tack för svar :)

7up

Ta gärna lite bilder allteftersom du bygger och lägg upp dem här så att vi andra har nåt att kika på under vintern. Antar att du ska köra med en vattenpump eller? Varför en så stor ränna(bara nyfiken)?

Gräv djupt

Japp det blir en bensindriven pump från jula. Hur länge den håller får vi se  ;)
Jag har lyxen av att ha en liten grävmaskin så jag kan ösa på ganska så mycket pay  :P

HANNU

Tveksam  om Jula pumpen  räcker till  så bred  ränna
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Kör pumpen på en rak olja som tex SAE 30 "gräsklippar olja" första timmen sen bra syntetolja så håller motorn längre.
Ser fram mot action bilder  8)

Gräv djupt

Citat från: HANNU skrivet 26 Januari, 2015, 11:35:15
Tveksam  om Jula pumpen  räcker till  så bred  ränna

Ja jag fick det tipset att smala ner rännan till under trettio cm i ett PM här inne så det får bli så :)

Gräv djupt

Har även en fråga om mattan. Har hört att det finns nåt som heter "spaghetti matta" som sägs fungera som miners moss. De ser ju ganska så lika ut till utseendet och det gåratt komma undan med nästan halva priset. Någon som vet om det funkar?

HANNU

Spagetti  mattan, 14 mm utan botten fungrar bra. Dock måste du ha en ribbat gummimatta under. Matta med botten är svårt att rensa.
Ovan på skall det vara sträckmetall.

Gräv djupt

Tack. Visste inte om det där med gummimattan :o

Gräv djupt

Finns det nåt substitut för gummimattan med?

HANNU

Citat från: Gräv djupt skrivet 27 Januari, 2015, 12:00:20
Finns det nåt substitut för gummimattan med?
Kålla  på tråden "Slutförsäljning" nedanför.