Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

En Tävling till

Startat av Michael Hillbom / Skidmark, 20 December, 2014, 14:53:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Michael Hillbom / Skidmark

Citat från: Pappagoran skrivet 21 December, 2014, 14:35:13
Då ska vi gratulera @Jesterhead till vinsten. Grattis!

Men sen vill jag av ren nyfikenhet veta hur svaret räknades fram. Har det endast med decimaler att göra för att nå det vinnande resultatet, eller något annat? Jag är väldigt nyfiken. Kanske det hänt något inom matematiken sen jag gick ut skolan strax efter att sista istiden lämnade oss som jag uppenbarligen missat.

Hjälp! Stilla min hunger nu!

Japps.. jag räknade med PI 3,14
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

GuldUgglan

grattis. När jag insåg att jag läst frågan fel så räknade jag om och fick samma svar som Jesterhead. Tyckte det stod 4 komma 5 och 6. Så jag räknade bara på 2 storlekar.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Pappagoran

Ja, jag till skillnad mot @GuldUgglan läste frågan helt korrekt men ändå blev det fel. Jag räknade också med Pi 3,14 men var för snabb och avrundade efter varje storlek.

Gör man däremot som @Jesterhead och spara alla decimaler till sista adderingen blir det ju rätt med tanke på "totalt" vilket du efterfrågade.

Så gör inte som jag och dela upp saker för det är då lätt att missa helheten.

Fan för mig som borde veta bättre.   
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Nugget

Och jag räknade med 3,14159265358979  bara för att det skulle vara exakt... :)
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Citat från: Skidmark skrivet 21 December, 2014, 15:01:22

Men sen vill jag av ren nyfikenhet veta hur svaret räknades fram. Har det endast med decimaler att göra för att nå det vinnande resultatet, eller något annat? Jag är väldigt nyfiken. Kanske det hänt något inom matematiken sen jag gick ut skolan strax efter att sista istiden lämnade oss som jag uppenbarligen missat.

Då vinnaren i TÄVLINGEN inte svara på PM så ger jag han till den 21 Januari att svara sedan går priset till andra platsen! Då

Då tävlingen avslutades 21 December

Citat från: Skidmark skrivet 10 Januari, 2015, 07:22:09
Citat från: Skidmark skrivet 21 December, 2014, 15:01:22

Då vinnaren i TÄVLINGEN inte svara på PM så ger jag han till den 21 Januari att svara sedan går priset till andra platsen! Då

Då tävlingen avslutades 21 December

Nu har @Jesterhead  36 timmar på sig att logga in och svara på ett av dom 3-4 PM jag skickat annars går vinsten till @Pappagoran .. 

Som var närmast efter @Jesterhead ..