Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

En Tävling till

Startat av Michael Hillbom / Skidmark, 20 December, 2014, 14:53:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Pappagoran

1. 310
2. 5814,66

Jippi, jag vann :) eller?
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

eskil jr

erland82

redmac36

1:308 st hål
2:4672,32 kvadratmillimeter.

Hoddy

1: 310 hål
2: 5814,66 mm²
/Andreas

Nybörjar vaskare

Pappagoran

Citat från: sarzh skrivet 20 December, 2014, 23:00:13
1: 310 hål
2: 5814,66 mm²

Sorry @sarzh Den har jag redan spikat som vinnarbidraget  ;D

Hoddy

Jo jag såg det efter att jag svarat. Ibland blir det bara silver i pannan.
/Andreas

Nybörjar vaskare

Bothner(Kenneth)

Hmm...den i mitten har många hål. De sitter tätt. Om man antar att godstjockleken är 2 mm så återstår 46 mm av de 50. Då blir totala arean i hålet 1661,9mm2. 1138,36 är bortborrade. Det är 523,36mm2 kvar i silen. Det är 31,5% . Hur mycket ökar trycket då?

GuldUgglan

En följdfråga borde vara hur mycket lit/min var och en ger vid 5 bars tryck..

Kan ju säga att ett 7 mm hål ger 150 lit/min vid 10 bar tryck.. har jag för mig jag fått lära mig en gång i tiden..
En fogfighter som är ett av räddningstjänstens standard strålrör idag.. det som brukar användas vid rökdykning osv..  ger 300 lit/min vid 10 bar. En vanlig släckbil har oftast runt 3000 liter vatten.. så det räcker 10 minuter med ett strålrör.. om någon var intresserad och ville veta.. 8)
Pumpen på våra släckbilar ger 3200 lit/min så den tömmer tanken på släckbilen (3000 liter vatten), och en tankbil (9000 liter vatten) på inte så många minuter om man kör på fullt...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

brottareoskar

1.67st
2. 79 mm2

chriszus

För er som inte svarat än, kan jag tipsa om att jag glömde 6 hål. Kanske Skidmark också gjorde iofs  O:-)

Michael Hillbom / Skidmark

Citat från: Jesterhead skrivet 20 December, 2014, 19:58:49
310 hål
5812,14 kvadratmillimeter

Vi har en vinnare.. Jesterhead var först med det rätta svaret!! GRATTIS
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

Pappagoran

Då ska vi gratulera @Jesterhead till vinsten. Grattis!

Men sen vill jag av ren nyfikenhet veta hur svaret räknades fram. Har det endast med decimaler att göra för att nå det vinnande resultatet, eller något annat? Jag är väldigt nyfiken. Kanske det hänt något inom matematiken sen jag gick ut skolan strax efter att sista istiden lämnade oss som jag uppenbarligen missat.

Hjälp! Stilla min hunger nu!