Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Nu blir det tävling med ett mycket spännande pris!!!!

Startat av Gruvfogden, 13 December, 2014, 21:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

I fredags hittade jag två små glasrör med grus i här hemma. Dessa låg i en liten papplåda som jag stuvat undan bland massa andra grejer på kontoret. Efter en stunds fundering kom jag på var dessa två rör kommer ifrån. Jag och @iller var ute och prospekterade öster om Gällivare sommaren 2013 och i en slänt tog vi några rör med grus för att göra ett kemiskt guldprov på. Jag glömde av mina rör så jag gjorde aldrig dessa test.
Efter att ha tittat en stund på rören så tog jag det ena och hällde ut i vaskpannan. Se på fan!!! En flaga på ca 0,4mm och ca 7-10 micro var vad som tittade fram. Allt detta i ett litet rör på 5 ml.
Det andra röret står fortfarande orört. Detta rör tänkte jag nu ha som förstapris i en liten tävling. Inte nog med att vinnaren får röret, hen får även koordinaterna till det exakta stället där vi tog provet. Jag har nämligen som rutin att logga alla fynd och provpunkter.
Så då kör vi då!!!

Frågan är tredelad. Alla svaren skall vara korrekta för att kunna vinna.

På bilden nedan syns en siluett av toppen på ett berg. Vad heter detta berg?
Vad heter bäcken som rinner nedanför detta berg?
Vad hette mannen (efternamn och titel) som 1898 hittade det första guldet vid denna bäck?

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

anvil mountain och J.C Brown  bäcken var little creek J.C Brown var tidigare "Borgmästare" men titulerade sig mr Brown. Är det rätt?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Pappagoran

Nu kommer besöksfrekvensen på Google att öka något enormt kommande dagar :)

I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

GuldUgglan

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Gruvfogden

Citat från: GuldUgglan skrivet 13 December, 2014, 21:07:33
anvil mountain och J.C Brown  bäcken var little creek J.C Brown var tidigare "Borgmästare" men titulerade sig mr Brown. Är det rätt?

Nix. Inte rätt :(
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

three lucky swedes. anvil mountain och anvil creek då?
det var iaf rätt år. Men det var ju tre personer.

In September 1898, the "Three Lucky Swedes": Norwegian-American Jafet Lindeberg, and two American citizens of Swedish birth, Erik Lindblom and John Brynteson, discovered gold on Anvil Creek and founded Nome mining district.[6] News of the discovery reached the outside world that winter.

Gruvfogden

GuldUgglan

Det var inte så lätt då... Sam Samson kom ju först senare..hmmm

GuldUgglan

GuldUgglan

Nu får det bli mitt sista svar. Anvil mountain heter berget. Anvil creek heter bäcken och där hittade Erik Lindblom 1898 guld som startade guldrushen i Nome distriktet. Erik Lindblom blev senare Riddare av Vasa Orden.

prospectorgadget

många bud, mycket läsning
fan du är smart o snäll du fogden som utbildar oss... eller ser till så vi själva gör det på ett fiffigt sätt :)
här är vad jag kommit fram till efter massa läsande o forskande....

Anvil Mountain
Anvil Creek
Pastor Hultberg

"Dey is not any gold up dare."

GuldUgglan

Håller med om att det är bra att fogden sätter oss i arbete  :D
Problemet i den här frågan är att det finns en massa olika versioner...och vad som är sanning lär vi kanske aldrig få reda på. En version är att bäcken kan vara Snake river och den som hittade guldet är en man vid namn Blake.

prospectorgadget

ja precis ugglan - många versioner finns det! :)  så 100% kan man ju aldrig vara säker, men jag läste de olika varianterna några gånger och att fogden skrev efternamn och titel tyckte jag även talade extra för pastor hultberg.  Otroligt spännande pris iaf. Lycka till! :)