Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Mina efarenheter av Eldorado rännan

Startat av Eucitzen, 01 Augusti, 2008, 10:58:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Eucitzen

Jag kan börja med att säga att jag har ägt en Eldorado och har testat den i olika förhållanden.

I ån om guldet är ca 2-3 mm eller större är den bra, men om guldet är mindre än ca 50 mesh då tappar den dramatiskt sin effekt.

Jag testade den i ett cirkulerade system (återanvände vattnet) hade i disk medel och för siktade till 50 mesh, hävde i -50 mesh.

Efter 10 matskedar hade vortexen dött ut och man måste då tömma, vilket jag gjorde.

Jag körde sedan koncentratet av eldoradon i en D.A.M (aka Blue Bowl) men fann inget guld över huvud taget.
 (vilket kanske inte är så konstigt efter 10 matskedar)

Jag gav upp på den efter det och körde direkt i Blue bowlen, med bra resultat.

Slutsats:
Bra för guld run 2-3 mm eller större (både i ån och i cirkulerade system, om det inte finns för mycket svart sand)
Inte bra för att köra koncentrat under 50 mesh
Ganska lätt att använda
För sikta är ett måste om du vill ha bra effekt
Inte allt för tung
bra nybörjar leksak, men för seriösa använda kolla på en Keene, Honcoop, elvo eller liknande.
(Elvo är en tysk ränna om ni inte visste det)

Jag tror det var ganska så mycket allt jag har att säga om den.

Hälsningar,
Eu
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

kim

Vi som inte är på samma plats utan söker fortfarande efter stället med stort S (dvs 99,99% av alla svenska guldgrävare) för oss anser jag  inte rännor av typ som du nämner är något bra alternativ. Det tar helt enkelt för lång tid att tömma mattan så man kan vara säker på att guldet man får verkligen är från stället man befinner sig på.

Har inte testat Honcoop eller Elvo men för mig ser Elvo ut att vara en dålig och dyr efterapning av Keene plus att fällorna ser felkonstruerade ut för att skapa en riktig vortex. Nu ska man komma ihåg att guld är jävligt tungt och brukar fastna på översta dm i de flesta rännorna så det är rätt tacksamt och bygga manicker som fångar det. Finnarna kör fortfarande med trälist och bilmatta. När rännorna sätts igen får man jibbla lite med lutning och vattenmängd. Så brukar man kunna få till det mesta.

Guld ner i 200 mesh dvs ca 0,1 mm du är nere på i dina diskussioner är även ganska svårfångat med Keene´s rännor fast man dras med matt-eländet. Det är bla därför mccracken har den där centrifugen på sina dredgar i ett av sina projekt han beskriver.

Elvo finns här http://www.goldblitz.com/Englisch/download_en.html och Honcoop här: http://www.honcoophighbanker.com/

Men det som funkar fint är sträckmettallen särskilt om det är lite kletiga massor som ska vaskas. hade man haft det och några nugget fångare så tycker jag eldrado rännan funkar bättre rent praktiskt än matt-eländet. Jag säger inte detta är bäst men helt klart funkar det ganska bra.

mvh
kim

Eucitzen

De rännor jag nämner funkar alldeles utmärkt här med. Jag vet att de flesta söker efter stort guld men jag ger min erfarenhet och jag sa även att guldet om över ca 2-3 mm funkar den alldeles utmärkt, det är min erfarenhet andra kan ha annan.

Om du inte tycker om mattor då kan du kolla in Le Trap rännan. Designad av "Mr. Jay Litrap" har jag för mig.
Designad för Alberta (Kanada) guldet som ligger runt 100-200 mesh men den klarar så klart även stort. ;)

Kim när du har en sådan matta behöver du inte tömma så ofta vilket jämnar ut det med tiden som går förlorad. ;)

För att prospektera finns det helt klart bättre alternativ, typ vask pannan eller Daisy mattor från Astro Turf kanske med en räfflad/ribbad gummi matta. (i en ränna)

Jag vet inte vad för likhet du ser i Elvo & Honcoop och en Keene?
För min del är det två (tre?) skiljda världar om du inte menar att de arbetar ut efter materialets densitet.
Ryllorna är helt annorlunda designade.

Jag vet att Honcoop skapar en redig vortex däremot har jag inte heller haft en Elvo, men har hört en del bra kritik.
Honcoop är bland det bästa jag har haft och sett i aktion, tar både smått och stort. 8-)

Jag vet hur man kör en ränna men jag ville inte köra med mer lutning. Jag hade en ca 5000 Liters pump.

Jag vet inte hur du kom in i 200 mesh? Jag skrev att mitt test gjordes med material under 50 mesh.
Om man ska vara exakt så var det under 50 mesh och över 100 mesh.

Du säger att keene's också förlorar guld runt 200 mesh och det är sant men om du vill göra om ryllorna helt och hållet är en Keene enklare att modifiera. ;)

Streckmetall är ju en effectiv metod det är sant, popandson har bevisat det.
http://bb.bbboy.net/alaskagoldforum-viewthread?forum=2&thread=694

;)

Jag vet inte vad du har emot mattor men de funkar utmärkt tycker jag.

Hälsningar,
Eu
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Kimberlite

Jag har en ELVO II som inhandlades för en massa år sedan, tyvärr har jag bara haft några få tillfällen för att prova den och då bara funnit mikro(0.1 och mindre). Har provat både siktat 1/4 och osiktat då jag lassat direkt i rännan med spade och det har funkat bra och tömningen av mattan är väldigt enkel och smidig... Ska bara hitta den där platsen med de stora guldklimparna då!  ;)

Och den rännan har ingen större likhet med Keene i konstruktion. Olika rännor jobbar på olika sätt och det får man ta hänsyn till när man kör och jag är ganska övertygad om att om man kör rännorna på det sätt som konstruktören tänkt sig är flertalet bra... Även ett fint instrument i händerna på en dåre blir skit!
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time