Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Jag behöver en portabel vaskränna, hjälp!

Startat av maxibazze (Max), 08 Oktober, 2014, 10:54:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

maxibazze (Max)

Hej, mitt utövande av guldvaskning består av att kolla kartor, jordarter, bergarter, ev. även guldkartan (vilken jag tar med en stor nypa salt). Efter detta ger jag mig ut i naturen och tar grus med spade och vaskar för hand, en trevlig men långsam process.

Jag vill gärna börja med ränna och en le trap skulle vara det självklara valet efter vad jag har läst, men, den är ganska stor. Jag gillar att ha allt i ryggsäcken då jag ofta går långa sträckor till bäckar/åar och kollar olika platser. Jag skulle alltså gärna ha en ränna som skulle få plats i en ryggsäck, eller helt enkelt vara lite mer portabel så det inte är ett problem att bära runt på den...

Jag undrar därför om forumet känner till någon ränna som uppfyller dessa krav. Tack på förhand  :D
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

johanssonsan

maxibazze (Max)

Citat från: johanssonsan skrivet 08 Oktober, 2014, 11:05:04
Färdiga rännor:

http://angusmackirk.com/product-category/au-trap-sluices/

http://www.bazookagoldtrap.com/

eller såga till en Eldorado till de mått som passar dig bra.

tack, har hört bra saker om Angus, men även dåliga, som att mindre guld åker ut eller att de är svåra att sätta upp. Vet ju inte hur mycket vikt man skall lägga på sådana recensioner, men man blir ju klart orolig, ville avvakta med Angus för tillfället.

Bazooka verkar hur bra som helst, möjligen lite dyr, men gillar verkligen "Fluid Bed" principen. Det skulle mycket väl kunna bli en bazooka.

GuldDan

Här har du också en väldigt smidig ränna. Den får utan problem plats i ryggsäcken. Du måste sikta ner materialet lite, går inte att mata på med storspaden :)

http://m.ebay.com/itm/390945123287?nav=SEARCH

maxibazze (Max)

Citat från: GuldDan skrivet 08 Oktober, 2014, 13:01:17
Här har du också en väldigt smidig ränna. Den får utan problem plats i ryggsäcken. Du måste sikta ner materialet lite, går inte att mata på med storspaden :)

http://m.ebay.com/itm/390945123287?nav=SEARCH

Ja den ser definitivt ut att kunna medtas och jag läser väldigt bra saker om den på andra forum. Att sikta blir inget problem då jag tänkte sikta i vaskpannan först och sedan mata från pannan. Tack så mycket, skall absolut överväga denna :D

maxibazze (Max)

HANNU

90x19 tratt 60. Helsvetsat, 5 kg med spagetti och aluminium sträckmetall.
400+ frakt. Enkel hemmagjord.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

ermik

Citat från: HANNU skrivet 08 Oktober, 2014, 13:56:44

90x19 tratt 60. Helsvetsat, 5 kg med spagetti och aluminium sträckmetall.
400+ frakt. Enkel hemmagjord.

Jag skulle vilja köpa den! :)

Går den att hämta någonstans?

// Micke

HANNU

Finns i Heby, väster om Uppsala. Öster om Sala

maxibazze (Max)

Citat från: HANNU skrivet 08 Oktober, 2014, 14:18:56
Finns i Heby, väster om Uppsala. Öster om Sala

Fin ränna, men undrar en sak, hur kommer det sig att det är så mycket ståhej kring sträckmetall och miners moss/spaghettimatta? Vad är fördelarna?

HANNU

Vet ej vad det är för ståhej du pratar om. Jag har sålt 100 meter sträckmetall. Ingen hittills har gnällt.

maxibazze (Max)

Citat från: HANNU skrivet 08 Oktober, 2014, 15:03:33
Vet ej vad det är för ståhej du pratar om. Jag har sålt 100 meter sträckmetall. Ingen hittills har gnällt.

Jag menade inget negativt, tvärt om! om jag får omformulera mig så kan jag säga att det snackas och skrivs mycket om sträckmetall i samband med vaskrännor och jag är nyfiken  :) fungerar sträckmetallen som riffles? eller är det spaghettimattan under som ser till att guldet stannar?