Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Grön på... rött?

Startat av Petter, 25 Augusti, 2014, 14:04:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Petter

Jag tar och kör vidare med ämnet "Grön på...", i alla fall för denna gång!

Den som har läst och kommer ihåg min presentationstråd kanske kommer ihåg att jag nämde att min morfar berättat att "Där uppe, där finns det minsann guld!" Och tydligen har han märkt ut ett eller flera områden på en karta som mina föräldrar har förlagt.

Hur som helst, jag gav mig av till området han pratade om och grävde någon provgropar och fyllde en hink med materialet och fyllde gropen så gott jag kunde, men eftersom jag är helt färsk inom området och det jag googlat inte gett vidare bra information så tänkte jag ställa frågan till er erfarna geologikunnare!

Från en bäck jag där grävde i var sanden väldigt röd/orange. Tänkte "ohej ja, oxid?" när jag höll på men senare visade det sig att det var någon slags stensort som färgar sanden, eller som rent av har blivit sand, och jag misstänker att det är det som min morfar uppmärksammat om just denna plats. Vaskande gav inget utslag alls, men jag kanske beror på att jag är en novis inom området. Det som skulle ha varit svartsand var mer som blodröd sand. :/

Grävde man förbi den röda sanden kom man till den vanligare grå, och strax under denna var det grovgrus i storlekarna 2-4cm och jag tror att det fanns en och annan kvartsbit där men som sagt.. novis och allt sånt. Vitaktig var den.

En hel del rabbel här, men frågan är om sanden jag grävde i. Då jag vaskade såg jag en hel del av denna röda sten, som störst kanske ~1,5mm i storlek, mörkröd och genomskinlig. Även en del olivgröna stenar som jag aldrig sett förut, dessa var något större men hittades inte i någon större mängd.

Vad är det jag grävt i? Lönt att fortsätta att gräva i trakten?
Jag sitter på jobbet nu och skriver detta, kanske jag ska fixa några bilder ikväll när jag kommer hem.

Gruvfogden

Låter som att det var granulit du grävde i.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

vedboden

hej
försök att komma djupare helst ner till bergbotten. Med vänlig hälsning pelle vedboden

Petter

Citat från: Gruvfogden skrivet 25 Augusti, 2014, 14:17:14
Låter som att det var granulit du grävde i.
Japp, verkar så!

De röda kornen där stämmer ganska bra överens med vad jag grävde fram. Tack för hjälpen!

Djupare, check! Då blir det hårdhandskar nästa gång alltså. =)

Eucitzen

Det röd-orange färgade sanden beror nog på limonit. Röda "kornen" kan också vara granat.
Men det är bara spekulation!
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Petter

Det är riktigt kul med att få svar, vilket gött forum!

tedher

vart i hälsingland håller du hus? jag är från edsbyn i grunden.
i dig gold

Petter

Tills en månad sedan husade jag i Iggesund, dit jag flyttade ett par år sedan.
Men på grund av en separation så bor jag tillfälligt i Gnarp så jag har lagom skitlångt till allt. =)

johanssonsan

Hej Petter. Här kan man försöka. Lagom långt?
http://www.panoramio.com/photo/51750483

Petter

Citat från: johanssonsan skrivet 26 Augusti, 2014, 09:32:25
Hej Petter. Här kan man försöka. Lagom långt?
http://www.panoramio.com/photo/51750483

Det spelar tydligen ingen roll hur avsides man tycker sig bo så är det alltid någon som varit i krokarna. Det märks som mest när man studerar länsstyrelsens kartor där varje kulle och bäck har ett namn samt när en användare från märsta(?) länkar till en bild på ens egen bakgård(i gnarps mått mätt.)

Jag tar nog en koll däromkring någon dag, det har inte slagit mig förns nu att sörfjärden förmodligen har fina ställen att spendera några timmar på.
Tack så mycket för tipset!  ^-^