Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Är detta en Ametist?

Startat av Guldbob, 24 Juli, 2014, 20:07:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Guldbob

Hej, hittade ännu en annorlunda sten från mitt material från Alaskan Raw. Den är sexkantig och toppig, lätt lilablå och det ser ut som någon använt en glödgad nål och stuckit in den på flera ställen runt toppen, alla stick ligger dock inne i stenen och är inneslutna.
Hålens tomrum ser ut att vara fyllda med guld vid vanlig ockulär besiktning, men det kan väl inte vara möjligt utan måste vara något annat?
Den är verkligen hård och repar vanlig kvarts som inget, kvarts repar inte stenen, provade på glas och den var bättre än min glasskärare. Om det är en Ametist (lila kvarts) borde den inte repas av kvarts?
Finns det någon test för att kolla om det är en Ametist? Eller vad kan det vara?
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

HANNU

Kan inte hjälpa dig, Guldbob, men du kanske kan hjälpa mig. Jag har hittat en sten som du har som profilbild. Vad är detta för en.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Guldbob

Hej Hannu, gul kvarts eller Citrin har de vise på forumet sagt, inte värd något men väldigt fin och "Guldfärgad" bara detta gör den värd att spara. :)
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

HANNU

Citat från: Guldbob skrivet 24 Juli, 2014, 20:35:16
Hej Hannu, gul kvarts eller Citrin har de vise på forumet sagt, inte värd något men väldigt fin och "Guldfärgad" bara detta gör den värd att spara. :)

Tack för det. Den är fin, skall spara't
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Guldbob

Citat från: Guldbob skrivet 24 Juli, 2014, 20:07:31
Hej, hittade ännu en annorlunda sten från mitt material från Alaskan Raw. Den är sexkantig och toppig, lätt lilablå och det ser ut som någon använt en glödgad nål och stuckit in den på flera ställen runt toppen, alla stick ligger dock inne i stenen och är inneslutna.
Hålens tomrum ser ut att vara fyllda med guld vid vanlig ockulär besiktning, men det kan väl inte vara möjligt utan måste vara något annat?
Den är verkligen hård och repar vanlig kvarts som inget, kvarts repar inte stenen, provade på glas och den var bättre än min glasskärare. Om det är en Ametist (lila kvarts) borde den inte repas av kvarts?
Finns det någon test för att kolla om det är en Ametist? Eller vad kan det vara?
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Eucitzen

Ametist är en lila kvarts. Så de har samma hårdhet och brukar inte repa varandra. :)
(om du tar i så in i .... Kanske du kan få till en repa)

Jag undrar om du misstar repan för det "vita strecket" som bildas vid hårdhets test?
Det är egentligen stendamm. :) Svårt att beskriva via text, bättre att se.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Guldbob

Då blir jag inte klokare,  min rosa kvarts repade min gula och vise versa, men min gula och rosa kvarts repar inte den lila. Hur testar jag då om det är lila kvarts (ametist). Eller vad det kan vara?
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Bengt V

För att kunna gå vidare måste du testa med en kristall som är lite hårdare än kvarts,  tex beryll är lite hårdare än kvarts men mjukare än topas,  för att verkligen konstatera om det är kvarts, först och främst.

Guldbob

Kul, jag råkar ha Beryll (sexkantiga stavar) som jag hittade vid Lillberget utanför Hoting. Jag skall testa i morgon, de är på display hos min dotter i kväll.
Tack för tipset.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Bengan

När man talar om mineralens hårdhet brukar man vanligtvis använda sig av Mohs hårdhetsskala skapad av Friedrich Mohs (1773-1839). Den beskrivs enklast med nedanstående tabell, där ett mineral kan repa ett annat mineral som har ett lägre värde på skalan, men inte repa ett mineral med högre värde på listan.

Mohsskala

1  Talk - smulas av en nagel
2  Gips - repas av en nagel
3  Kalkspat - repas av kopparmynt
4  Flusspat - repas lätt av kniv
5  Apatit - repas med svårighet av en kniv
6  Ortoklas (en fältspat) - repas av en stålfil?
7  Kvarts - repar fönsterglas
8  Topas - repar lätt kvarts
9  Korund - repar lätt topas
10  Diamant - hårdaste kända ämnet och kan ej repas av något annat än sig själv

I ditt fall så är det inte så mycket att välja på, antingen är det kvarts av varianten ametist eller så är det flusspat och använder du Mohs geniala skala är det enkelt. Det vill säga kan du repa den med en kniv så är det flusspat om inte så är det ametist.....

Lycka till

Eucitzen

Det enda jag kan tillägga hos Bengans inlägg är att många mineral kan repa glas.
Glas ligger ofta kring 5 på skalan. Så om den bara repar glas kan vara missvisande. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Bengan

Bra förtydligande av EU mohs ger ju en hint om var man befinner sig i hårdhet och ingenting är ju svart eller vitt. Exempelvis fins det mineral som kyanit som har olika hårdhet i förhållande till spaltriktning 4,5 i ena och 6-7 i andra men det är ju överkurs......så använd skalan som en ungefärlig  hjälp

Guldbob

Det är en jättestor hjälp, om någon vet hur man gör så lägg gärna till tabellen i GuldWiki under geologi så andra snabbt och enkelt kan hitta den.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se