Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vilka bergarter är förknippade med guld?

Startat av maxibazze (Max), 20 Juli, 2014, 14:14:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

maxibazze (Max)

[Obs. Det finns säkerligen andra trådar som denna som jag inte kan hitta, därför, om jag får hjälp, så kan tråden tas bort om det redan finns liknande.]
Min fråga är hur man kan använda bergartskartan för att hitta intressanta områden. Vilka bergarter brukar förknippas med guld? Exempel i Sverige? 
@iller skrev i en tråd att om det var "grötigt" på bergartskartan, alltså att flera bergsarter möts, skulle området vara intressant, annat än detta vet jag inte så jag är tacksam om någon kan hjälpa, skriv gärna något eller släng in en länk till andra trådar  :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

johanssonsan

Hej. Googla "bergart + guld" så får du upp en hel del läsvärt i ämnet.

maxibazze (Max)

Citat från: johanssonsan skrivet 20 Juli, 2014, 14:27:21
Hej. Googla "bergart + guld" så får du upp en hel del läsvärt i ämnet.

Tack! Kan nog kolla runt och finna mitt svar. Behåller tråden ett tag till ifall någon har något särkilt att skriva.

klyvar

Här har du enligt mig en bra bergartsbestämmningsnyckel. Det är bra och kunna lite om hur en sedimentär bergart (krossade och malda bergarter som samlats och sedan blivit till en hård bergart)och en metamorf bergart ser ut(omvandlad i regel av tryck och värme). Sedan kunna lite basik om mineraler för att förstå nyckeln. Titta med lupp upp till en 10ggr förstoring brukar räcka. Men det här med vilka bergarter guld associeras med är ingen exakt vetenskap. Kom ihåg det är inte de duktiga geologerna som brukar hitta en massa guld. Risken är att man inte letar i områden man borde letat på.

Men det är inte bara guld som kan göra er rika utan en bra ballastfyndighet rätt lokaliserad kan göra er minst lika rika :) . Dålig ballast, är i princip alla omvandlade bergarter. Porfyr på rätt ställe är en av de bästa för ytbeläggning. Men även en sådan vanlig bergart som granit med så lite glimmer som möjligt och som inte är omvandlad kan vara intressant för ballastföretagen. 2-5 kr per ton till upphittaren och markägaren vardera är en ganska vanlig betalning. Peab är det företaget som brukar vara svårast att få betalt av. Så gå till dom andra i första hand.

maxibazze (Max)

Citat från: klyvar skrivet 20 Juli, 2014, 16:44:26
Här har du enligt mig en bra bergartsbestämmningsnyckel. Det är bra och kunna lite om hur en sedimentär bergart (avsatt i vatten)och en metamorf bergart ser ut(omvandlad i regel av tryck och värme). [...]

Tack så mycket för svaret, skall absolut se närmare på det :)

Bengt V

De mest spännande platserna är där olika bergarter möts, men har noterat att det inte alltid gäller. Har två olika platser i min närhet där guld bevisligen finns i berggrunden efter provborrningar. Tittar jag på berggrundkartan på dessa platser finns varken sprickor eller gränszon mellan olika bergarter som skulle göra att man skulle vilja undersöka platsen närmare. Nu är det säkert sprickor och annat som hänt på just dessa platser men allt finns inte dokumenterat på kartan helt enkelt. 
Nu är inte jag någon geolog så tro inte allt jag skriver, men det som driver mitt sökande i stenarnas värld är att undersöka varenda plats och slumpen borde till slut göra att man snubblar över något intressant.

Eucitzen

Om du har information om guldgruvor i området och vilken bergart de ligger i kan du söka efter liknande. Men generellt är det inget att stirra sig blind på.

Jag vill tipsa om vår guldwiki för lite mer läsning:
Guldwiki
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.