Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

En dags ädelfiske i gropen

Startat av Bengan, 10 Juli, 2013, 20:22:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BrianIce

Tråden anknyter lite till något jag funderade på när jag var i Ädelfors för ett par veckor sen. Hur effektiv är vaskningen jämfört med brytningen av guld i den gamla gruvan?

Under sjuttonhundratalet bröts det ungefär ett kilo per år i gruvan. Jämför med 20 000 besökare och et halt till ett gram per dag(enligt tidigare poster). Om alla skulle få ihop ett gram blir det totalt 20 kilo. Per år. Låter lite väl osannolikt. Även ett tiondels gram per besökare skulle ju ge hela två kilo; dubbelt så mycket som det utvanns industriellt ur gruvan de första åren.

Är vi, moderna guldvaskare med modern utrustning, så otroligt mycket effektivae än sjuttonhundratalets gruvarbetare? Eller är förklaringen som sagts här att gropen saltats tidigare? Är siffran ett halvt till ett gram extremt överdriven?

Eller är det helt enkelt så att jag tänker för mycket ibland? :-)
/Brian
I lurk, Therefore I am

iller

Många är nybörjare och tappar en Jädra massa och sitter även inte hela dagen i gropen.

bjorne

Citat från: BrianIce skrivet 23 Juli, 2013, 15:50:31
Tråden anknyter lite till något jag funderade på när jag var i Ädelfors för ett par veckor sen. Hur effektiv är vaskningen jämfört med brytningen av guld i den gamla gruvan?

Under sjuttonhundratalet bröts det ungefär ett kilo per år i gruvan. Jämför med 20 000 besökare och et halt till ett gram per dag(enligt tidigare poster). Om alla skulle få ihop ett gram blir det totalt 20 kilo. Per år. Låter lite väl osannolikt. Även ett tiondels gram per besökare skulle ju ge hela två kilo; dubbelt så mycket som det utvanns industriellt ur gruvan de första åren.

Är vi, moderna guldvaskare med modern utrustning, så otroligt mycket effektivae än sjuttonhundratalets gruvarbetare? Eller är förklaringen som sagts här att gropen saltats tidigare? Är siffran ett halvt till ett gram extremt överdriven?

Eller är det helt enkelt så att jag tänker för mycket ibland? :-)
/Brian

Jag vet knappt något om ädelfors men mina 2 cent
Gammal GRUV/BERGSbrytning = varphögar = vaskguld eller fanns vaskguldet där i sådana mängder att man kunde vaska fram ett gram om man låg i några timmar på 1800 talet?  Innan brytningen/varphögarna ?

Gruvfogden

Det känns lite som att 2 skilda saker blandas ihop här. Gruvbrytningen och vaskningen är skilda från varandra sen mycket lång tid tillbaka. Att det finns alluvialt guld i trakterna beror inte på brytningen. I trakterna runt ädelfors finns ca 100-talet skärpningar och 4 gruvor där gediget synligt guld finns i fast häll.

Med tanke på detta kanske det inte är så konstigt att alluvialt guld finns i trakten, men att blanda ihop det med brytningen ska man nog inte göra.

Under de sista åren i gruvans livstid stod den under tysk förvaltning. Som bäst lyckades det få fram 16 kilo guld på ett år. Detta dels genom förbättrade brytmetoder och effektivare anrikning med bl.a urlakning med cyanid. Till detta skedde även en sovring i varpet då detta innehöll en hel del guld som blivit missat med åren. Siffror på upp till 76 g/t har noterats på djupet i gruvan. Till detta skall givetvis gråberget läggas till. I medel innehöll gruvan 2 g/t om gråberget läggs till.

Siffran 1 g/t i gropen är inte helt fel. Men att det skall ses som ett medelvärde är nog fel. På sina ställen kan nog den siffran stämma. Även om det hade varit ett medel så tror inte jag att det är många turister som orkar vaska sig igenom den mängden på en dag.

Det finns ingen säkerställd siffra på hur mycket alluvialt guld som finns per ton i Ädelfors, då vresig sgu eller nsg har gjort någon undersökning i området. Rykten om saltning har florerat under många år och jag låter det vara osagt om detta stämmer eller ej. Vad jag vet nu med säkerhet är att ingen saltning förekommer nu i alla fall. Ett flertal anledningar till dessa rykten kan lätt finnas. Den mest uppenbara kan ju vara den klassiska Svenska avundsjukan, men även extremt överdrivna pannor verkar ha vaskats fram under årens lopp.

För att dra en parallell till tonaget kan ju nämnas att det i Lemmenjoki och guldfälten däromkring har uppmätts ett tonage på 0, 8 g/t i medel. Där utvinns fortfarande alluvialt guld på kommersiell basis med maskiner. I dessa gulddistrikt i norra Finland utvinns årligen ca 20 kg.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Ace112

Fullt beredd att hålla med Fogden, tron om saltning får man oftast torgförd av människor som inte tror att det går att hitta guld över huvudtaget, någonstans. Frågar man om det tror att det finns andra ämnen i naturen tror de oftast det, men "varför har ingen annan grävt upp guldet, om det nu ligger där och väntar?" Om det är bra eller dåligt i gropen nu jämfört med förr vet jag inget om, själv tyckte jag att det var bättre i år än förra. Fast jag har ju övat en hel del den gångna vintern.

Frågan man bör ställa sig är dock, -Vill man veta hur det egentligen ligger till?
Många bäckar små...

Bothner(Kenneth)

De gånger jag varit i gropen har jag alltid grävt i sluttningen/branten. Jag funderade på saltning just då. Kom fram till att det kan bara vara möjligt om man skjuter guldkorn med hagelgevär. Det syns nämligen lagerlinjer i sanden från avsättningen. Alltså är det orört i branten. Där fick jag ca 50 korn i EN panna. Däremot i botten på gropen skulle man kunna strö ut extrakorn.