Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

HB funderingar

Startat av newstream, 29 Januari, 2014, 18:29:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

newstream

Citat från: BASSO skrivet 01 Juli, 2014, 08:08:08
Stiligt newstream.
Jag undrar hur du har fäst grizzly pinnarna i profilerna, är de svetsade eller sitter de skruvade på något sätt? Vad blev det för mått mellan pinnarna i grizzlyt och vilken dimension valde du på grizzly pinnarna?
Mvh Basso.
Eftersom jag inte har råd att konvertera min svets/ köpa en ny, så fick jag använda protesen, å då blev det denna lösning.
Ska tillägga att jag kollade vad några smidesfirmor skulle ha för att svetsa, å dom skulle ha mellan 600-1100 riksdaler, tack men nej tack.

Började med att borra hål i båda vinkeljärnen, sen borrade jag ett 3 mm hål i varje pinne som är 10 mm, efter att jag stoppat i alla pinnarna så tryckte jag igenom en najtråd/ståltråd som låsning.

Gallret som är avsett för Sverige kanske blev i tätaste laget, där blev mellanrummet ca 7 mm.

Gallret för Finland, där blev mellanrummet ca 20 mm.

Spade, ett undervärderat redskap.

BASSO

Smart lösning för alla oss svetslösa ;)
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

newstream

Det nya lilla projektet :D

Pappagoran

Citat från: newstream skrivet 04 Juli, 2014, 20:52:08
Det nya lilla projektet :D

Vad det än ska bli så blir det nog jättebra. Jag tyckte det var fint redan så där.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

newstream

Tanken är att det ska kunna bli en liknande Hog Pan, 
När jag såg den första gången så fanns
det bara en sak i skallen, en sån ska jag ha, verkar vara en bra pannan, men priset passade dock inte plånboken.

Så ska jag ha en får jag vackert prova att göra en egen, visst den kommer säkert Inte bli lika fin, men jag hoppas att den blir funktionell i alla fall. [emoji4]

newstream

Citat från: iller skrivet 30 Juni, 2014, 21:55:22
Citat från: newstream skrivet 30 Juni, 2014, 19:26:32
Sådär ja, nu har nya grizzlyn äntligen blivit monterad.

Vart har du köpt rören? Hittar faen inga bra ställen att köpa på :(

Jag har köpt rören på ahlsell och på jula,
Det enklaste stället men inte billigast är ju nån rörkrökarfirma.