Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Isälvssediment

Startat av F_redrik, 02 Juli, 2014, 19:18:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

F_redrik

Nu är jag helt ny på detta så min fråga kanske är lite konstig, men provar ändå.
Finns här i byarna omkring mig massor isälvssediment. Funderar om man kan se vilken typ av sediment som är mest intressant för guld. Ren sand är dåligt gissar jag. Ska man leta efter grus och små sten eller ge sig på de fält med stora stenar. Finns det någon tumregel här undrar jag ?

Mvh

Bengt V

Ren sand är nog guldfri, men annars finns möjligheten.

Jag har vaskat runt här i västerdalarna i sådant material, och svartsand verkat det finnas mycket av, tyvärr har jag inget mikroskop än, för att verkligen kunna kolla de pyttesmå kornen. Bra lupp är nog guld värd.

F_redrik

Citat från: Bengt V skrivet 02 Juli, 2014, 20:28:12
Ren sand är nog guldfri, men annars finns möjligheten.

Jag har vaskat runt här i västerdalarna i sådant material, och svartsand verkat det finnas mycket av, tyvärr har jag inget mikroskop än, för att verkligen kunna kolla de pyttesmå kornen. Bra lupp är nog guld värd.

Ok. Jag skrotar helt sandåsar. Tänkte om det fanns några enkla riktlinjer på grus/stenstorleken. Men det är väl bara att gräva på då antar jag :)

Bengan

Min erfarenhet är att du bör leta efter lager i isälvens avsättningar som har stenar i storlek med potatisar. Där är chansen störst då de fungerat som lagom stora guldfällor i isälven. Sedan säger ju guldets densitet att ju finare kornstorlek på gruset ju otroligt mycket mindre är guldet du hittar, så lagom grovt ska det vara....

F_redrik

Citat från: Bengan skrivet 03 Juli, 2014, 15:24:32
Min erfarenhet är att du bör leta efter lager i isälvens avsättningar som har stenar i storlek med potatisar. Där är chansen störst då de fungerat som lagom stora guldfällor i isälven. Sedan säger ju guldets densitet att ju finare kornstorlek på gruset ju otroligt mycket mindre är guldet du hittar, så lagom grovt ska det vara....

Kalas. Potatis och uppåt. Det var en bra grund känner jag.

BASSO

Kolla även efter ett lager med hård packad lera, det kan ha fungerat som berggrund som guldet ligger i eller ovanpå.
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

F_redrik

Citat från: BASSO skrivet 03 Juli, 2014, 20:27:53
Kolla även efter ett lager med hård packad lera, det kan ha fungerat som berggrund som guldet ligger i eller ovanpå.
Mvh Basso.

Har grävt ett antal hål nu med uppmaningen gräv djupare ringandes i mitt huvud. Men det har varit extremt sällan jag kunnat gräva djupt just pga denna blålera. Dock har jag hittat några ställen där denna hårda lera ligger väldigt ytligt och där är de små små kornen få men lättfunna. Gillar den lite mer idag :)

F_redrik

Har nu med julas jordborr och diverse gamla grustag gått igenom en hel del hinkar. Men ännu gått tom. Finns många nyanser av röd sten/grus/sand har jag upptäckt och att det röda kan vara synnerligen spretigt för att plötsligt försvinna och dyka upp en liten bit bort igen. Kanske går i smala stråk. Även hittat vita fält under det röda på vissa ställen, vet ej om det betyder något. Hittat områden med större potatisstenar men det är inte stenåsar utan blandat i grus och sand. Tvivlet anfaller mig och funderar om man är riktigt klok som letar en nål i höstackar. Men jag skulle gräsligt gärna vilja lyckas med detta som jag företagit mig. Har nu börjat söka mig högre och högre upp mot berget. Här nere verkar det svårt.
Finns det någon som kan förbarma sig med lite tips och råd vad man ska titta efter eller något annat som kan vara en liten hjälp på vägen ? 
Mvh

klyvar

Min åsikt är glöm isälvsedimenten om du inte blockletar. Har aldrig funnit något intressant förutom något mikro. Jag vet ingen annan heller. Vattendragen eller där det runnit vattendrag är det som är intressant. Allt annat är bortkastad tid.

Blockletning kan vara intressant om man börjar se extremt rostiga, missfärgade block som kanske platsar i mineraljakten. Har själv lyckats få pris. Men det är inget man gräver efter i sökandet.

F_redrik

Ja tvivlet är fundamentalt nu. Men samtidigt så har jag ju hittat guld i ett flertal vattendrag i just det området. Och en bit därifrån ska det ha grävts efter guld för några hundra år sedan enligt folkmun. Groparna ska finnas kvar än idag. Tänker mig att det ska finnas en gulddepå någonstans i det området. Men kanske guldet är för utspritt för att det ska gå att leta i torrt material.

johanssonsan

Tar mig friheten att citera klyvar i tidigare inlägg:
"Vattendragen eller där det runnit vattendrag är det som är intressant."
Finner du där lager som är rostiga, dessutom luktar rost och järn, är chansen betydligt större att 
du hittar några korn. Påt igen. 

F_redrik

Fann faktiskt mitt lilla mikro idag från torrt material. Fast får erkänna att jag inte vet exakt från vilket ställe det är då jag hämtat många hinkar lite överallt och har nog blandat ihop de en smula. Men hur som helst. Det gick :)