Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

3" dredge

Startat av Michael Hillbom / Skidmark, 12 Maj, 2014, 19:21:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Michael Hillbom / Skidmark

Hmm min 3 " dredge fungerar inte som den ska... jag får lagomt med vatten i rännan men för lite material det stannar i slangen.

jag har swedols 2" pump på 600l/min och 3/4 munstycke/injektor enligt ritning!!

Kan rännan / hoppern stå lite för högt??
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

Gruvfogden

Du har inte tillräckligt tryck. Du behöver en högtryckspump. Sen är frågan om vilken storlek du har på dysan för att bygga upp tryck. 11-15 mm skulle jag tro du kan utgå ifrån.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

jag har 600l/min och ca 4 bar

johanssonsan

Citat från: Skidmark skrivet 12 Maj, 2014, 19:21:01
Hmm min 3 " dredge fungerar inte som den ska... jag får lagomt med vatten i rännan men för lite material det stannar i slangen.

jag har swedols 2" pump på 600l/min och 3/4 munstycke/injektor enligt ritning!!

Kan rännan / hoppern stå lite för högt??

Som sagt tidigare i tråden så får du fart på gruset med högre tryck. Slang med slät insida hjälper. Lossa gärna slangen från hoppern och lägg den på marken. Där skall du ha bra drag i grejorna. Lyft slangen så ser du hur högt du kan ansluta till hoppern. Kan vara för högt. Påt igen.

irjus

Stryp direkt ut på pumpen med 1" då ska det funka

Verktygsmakaren Sven

Citat från: irjus skrivet 12 Maj, 2014, 20:53:09

vad vinner man på det?      då ökar ju bara motståndet i slangen   

det är bara själva munstycket som borde ändras   

har läst detta om strypning på olika forum   vilket i min mening är fel.   det enda man vinner på det är att slangen blir lättare, (innehåller mindre vatten)   MEN samtidigt  ökar motståndet på vattnet och minskar flödet

[mmg]576[/mmg]

*** Admin Justerade bildadressen ***

Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

irjus

Vet bara att det fungerar, varför eller hur har jag ingen aning om.

Verktygsmakaren Sven

ja funkar det så funkar det :D    men  >:D  konstigt tycker jag det låter 
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

BASSO

Citat från: irjus skrivet 12 Maj, 2014, 20:53:09
Jag har också hört/läst detta. Det låter fel men blir "rätt" ändå. Tyvärr har jag inte lyckats testa detta för min tryckslang pallade inte trycket från pumpen utan denna strypning/reducering när jag skulle göra en pumpkurva, utan slangen exploderade. Riktig slang ska införskaffas och testerna upptas. Det hägrar en 3" trijet dredge/highbanker combo i framtiden.
Min hypotes är att genom att strypa flödet direkt på pumphuset, så flyttar man upp gränsen vart pumpbladen kaviterar genom att "frikoppla" pumphuset från resten av systemet. Tester och resultat kommer förhoppningsvis någon gång.
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

oki så jag får svarva en koppling 2" ner till 1" fixar det i cnc i morgon då!!

25 invändigt eller utvändigt??

irjus

läste fel trodde att det va 3" på pumpen, men när det är 2" så gå bara ner till 38 mm invändigt. eller något sånt, tryckslangen måste vara i samma dim

Nu är jag helt borta 2" 600 l/ min så jag ska alltså ha 38 mm slang då blir injektorn ca 32-33 mm invändigt??

irjus

injektorn i nozzlen ska vara 3/4" dvs ca 19 mm på en 3" dredge, vad jag pratar om är att du ska minska utflödet direkt från pumpen till ca 38 mm och att du inte kan ha en grövre tryck slang än va du har ut från pumpen