Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vad

Startat av Haynes guld, 17 April, 2014, 20:10:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Haynes guld

Vad är inte detta  ;)

Infaustus

Svavelkis/pyrit.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Go big or go home.

Haynes guld

Ok, kan inte låta sånt ligga i bäcken  ;D

Bengt V

Guld kan ju finnas tillsammans med sulfidmalmer, intressant bäck du hittat.
Ser att stenarna är rundade, så jag skulle leta guld uppströms. Lycka till.

BASSO

Citat från: Haynes guld skrivet 18 April, 2014, 11:17:05
Området har redan ett undersöknings tillstånd (guld koppar) av ett stort företag, tillståndet går ut i höst(dom har säkert inget emot en amatörvaskare ). Man har 0 koll på "sten"  funderade om det var koppar de 3 större är otroligt tunga
Bättre att fråga tillstånds innehavaren om lov, det kan bli jobbigt att bli påkommen annars. Samt att amatörvaskare kan få dåligt rykte som "claimjumpers".
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

iller

Citat från: Haynes guld skrivet 18 April, 2014, 14:28:07
Inte bryr dom signande får vaska på andras inmutningar.
Det kan de mycket väl göra.

Gruvfogden

Klart att man bryr sig om andra vaskar på ens inmutningar. Just när det gäller att lokalisera guldmalm så är vaskning en av metoderna som används. Att då ge sig in där och härja kan ställa till det en del för innehavaren av inmutningen. Kommer någon och vaskar på min inmutning utan att ha frågat först så drar jag den fan inför rätta >:(
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Haynes guld

Området är inte inmutad , kollade fel. Vad kostar det att muta in ett mindre område 3gg  1km så man har bäcken för sig själv.

iller

All den infon finns på bergstatens hemsida. Eller I fogdens blogg.

Gruvfogden

Citat från: Haynes guld skrivet 18 April, 2014, 16:47:33
Området är inte inmutad , kollade fel. Vad kostar det att muta in ett mindre område 3gg  1km så man har bäcken för sig själv.

Kostnaden är det lilla bekymret i det hela. Resten av processen är det jobbiga. Golla gärna min blogg där har jag lagt upp hur jag gick tillväga för att få igenom min inmutning.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Gruvfogden

Är det förbudsår så är det kört att få inmutning. Men allemansrätten gäller ju fortfarande:)