Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Stenslipning

Startat av BrianIce, 15 Januari, 2014, 15:21:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BrianIce

Tröttnade på att sitta fastklistrad framför datorn i helgen och gick en introduktionskurs i stenslipning. Faktiskt riktigt skoj och förvånansvärt bra resultat, får förklara för dom jag visar för att stenarna inte är lackade efteråt. Helt klart ett alternativ till att vaska i köket under vintern :-) Kanske kan ge inspiration till någon nnan här.

Spektrolit, bergsslagssten och agat från Mexiko lekte jag med.

/Brian

I lurk, Therefore I am

Sudde(Stefan)

Snyggt!
Hur slippas dom så blanka? I en trumma ( kompisen hade en sån en gång i tiden har jag för mig, blev sjukt bra )
Men den platta ?

Berätta eller länka gärna ang kursen?
Framåt framåt och.....ner.

BrianIce

Citat från: Sudde skrivet 15 Januari, 2014, 15:28:34
Snyggt!
Hur slippas dom så blanka? I en trumma ( kompisen hade en sån en gång i tiden har jag för mig, blev sjukt bra )
Men den platta ?

Berätta eller länka gärna ang kursen?
http://www.ingeborgsstenar.se/
kursen var på tre timmar och kostade 600 kronor, då ingick stenarna jag slipade.

Slipningen skedde i sju steg.
- Först sågade kursledaren ut en sten ur ett större stenblock/skiva.
- Därefter tog jag över och körde med två olika slipplattor för att forma stenen och göra grovslipningen. När jag gjorde det höll jag stenen i handen, kändes lite oroande först att ha fingrarna så nära slipskivan men det var egentligen ingen fara då det knappt kändes när jag kom åt den.
- Sen lackades stenen fast på en spik för att underlätta poleringen som skedde med fyra olika slipband. Behöver jag säga att det var viktigt att polera riktigt exakt överallt med alla banden? Beroende på stentyp ersattes det sista polerbandet med en polerskiva där man fick hälla på polermedel*.
Sen var det bara att lägga in sten med tillhörande spik i frysen några minuter vilket gjorde att stenen sen bara kunde brytas loss.

Lokalen var ganska cool. Arbetsrummet hade så lågt i tak att de tydligen inte behövde betala hyra för det (extremt jobbigt för någon med ideallängd (ie 188.5cm). Det kändes också lite primitivt med upphängda plastdunkar som fylldes på för hand för att blöta polermaskinerna. Men allt fungerade och som guldgrävare är man ju van vid hemmabyggen :-)

Något mer du vill veta? Jo, just det ja, jag har fortfarande huvudvärk av alla termer och namn på stenar jag fick höra (klarade mig dock från att slå i huvudet). Och jag kan verkligen rekommendera den eller liknande kurser.

/Brian

*Har aldrig tidigare skrivit ordet poler så många gånger i en mening
I lurk, Therefore I am

Sudde(Stefan)

Hahaha tack för en rolig och intressant läsning! Bra skrivet! Och bra polerat ;-)

Ska jag kolla upp om det finns ngt liknande här i Norrköping :)
Framåt framåt och.....ner.

Andreas Andersson

Mycket intressant läsning men det låter dyrt att sätta igång med alla maskiner.
Tänk alla de gånger man spanat runt på olika stenar och tänkt den skulle bli snygg om man slipade den
Aurum in venis

Eucitzen

Jag har slipat i en 5 år kanske, fastnade redan på första kursen!
Har sedan dess lärt mig stenslipning i många olika former.
Cabochonslipning är det du fått prova på. :)

Om någon är intresserad ska det inte vara omöjligt att ordna kurser i södra småland.
Jag har maskiner och råsten. Skicka gärna PM om intresse finns.

Cabochoner:

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

ultralasse (Lars Langö )

Är det någon som vet om det finns kurs/prova på i närheten av Göteborg? (närheten=10-15 mil omkrets).
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

evabenke

Citat från: ultralasse skrivet 16 Januari, 2014, 19:52:20
Är det någon som vet om det finns kurs/prova på i närheten av Göteborg? (närheten=10-15 mil omkrets).
Ulricehamn är ganska anständigt avstånd från Gbg.
Prata med Hasse Carlbom.
http://www.nordicgems.se/
Den som gräver får se.

ultralasse (Lars Langö )

Citat från: evabenke skrivet 17 Januari, 2014, 08:17:24
Citat från: ultralasse skrivet 16 Januari, 2014, 19:52:20
Ulricehamn är ganska anständigt avstånd från Gbg.
Prata med Hasse Carlbom.
http://www.nordicgems.se/

Tack för tipset. Har Mailat Hasse.   :D
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

Eucitzen

Tänkte dela med mig av mina senaste arbeten. Det vore synd om tråden gick förlorad.  :D

Solsten, Oregon, USA. 1.58 cts.

Ett litet smyckes projekt jag och farsan gjorde - jag slipade stenen.

SRB (Standard Rund Briljant) slipning på en rökkvarts från Kiruna trakterna.

Och en omslipning av en färg-skiftande granat.
Färgbalansen på kameran är medvetet manipulerad för att visa färgskiftningen du ser i verkligheten.

Nugget

Citat från: Eucitzen skrivet 29 Januari, 2014, 12:42:26
Tänkte dela med mig av mina senaste arbeten. Det vore synd om tråden gick förlorad.  :D

Det är bra Eucitzen!!!
Håll tråden vid liv....

/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

BASSO

Fy fanken vad du är duktig   :o :o :o :P
Kan man gå kurser i ädelstens slipning eller är du självlärd? Ungefär hur många timmars jobb ligger det bakom den SRB slipade rökkvartsen?
Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Eucitzen

Jag har gått kurser, men skulle nog säga hälften-häften.
Det var bara grunderna i kurserna som var värda, mycket annat passade inte in i verkligheten eller var föråldrat. (detta framförallt för att jag slipar på uppdrag ibland) :)

Det finns kurser - det gäller bara att hitta dom. :D

SRB kvartsen - kanske 5 timmar med reservation för fel.
Det känns oftast som mycket kortare än det är. :P

Fick ett tips om att fota solstenen på svartbakgrund. Resultatet: