Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Enkla förbättringar

Startat av akejos, 04 December, 2013, 21:07:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

akejos

I brist på tekniskt kunnande och utrustningsmässiga förutsättningar får den enkle mannen lägga tankarna på mer avancerade konstruktioner åt sidan och istället ägna sig åt simplare projekt. Och i väntan på den självsiktande rännan fick det bli några förbättringar på murarspann och sikt, båda efter förslag här på forumet.

Murarspannens besvärliga handtag ersatt med en kätting med vadderat grepp.

Sikten har fått små handtag för enklare hantering.

All in a day's work for prospector despair man.
/Åke

evabenke

Finfin förädling, handtagen på sikten kommer vara guld värt i kallvatten.
Den som gräver får se.

Dejamm

Det ser ju fint ut detta.  Vad för ränna väntar du på... Eller var det bara ett utryck kanske.

akejos

Jag skulle vilja testa en ränna där jag inte behöver sikta materialet, utan bara kan vräka på. Något i den här stilen:

/Åke

Sudde(Stefan)

Var ju riktigt bra!
Smidigt!!
Framåt framåt och.....ner.

Bigboot

Ja, idén är ju god men jag tycker det ser ut som den sista delen med perforerad plåt borde varit lite längre så att verkligen allt material trillar ner i hålen.

Dejamm

Den har jag också kikat på. Men jag kommer att skaffa 2st Bazooka Gold Trap. En super mini och en 30" eller en 36" . Min tanke var att fråga här på forumet om det var fler som var intresserade så frakten blir lite billigare. Så finns det intresse så hör gärna av er.

BASSO

Jag har byggt en egen ränna med samma princip som denna. Använde ett metallnät som separerade materialet istället för perforerad plåt, provade olika höjd mellan nät och räfflor, även olika grovlek på nätet testades.
Jag vart aldrig nöjd med den iden för att det blev för dåligt flöde i den "undre" sektionen där räfflorna är så man fick mata den sakta och det funkade inte alls om det var dåligt vattenflöde.
Nu menar jag inte att denna ränna inte funkar, för det har jag inte en aning om. Om du köper den vore det väldigt intressant med en användar recension från dig.
Här kan du läsa lite om mina försök(v2.0&v3.0 bygger på samma princip)  http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=615.0
Finns några filmer också (filmat med en ostbåge eller nåt)

Har haft lite motivationsproblem att fortsätta utvecklingen nu när den befintliga funkar ok, men en ny version finns i huvudet och ska ta form i vinter.
Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Roger

Hej Basso.Har du provat att göra den övre delen av rännan i 2 våningar så du får mer flöde i botten på rännan.Bara en fundering.

Roger

Bazooka gold trap 36".Pris med frakt.

Dejamm

Skall räkna på det så kan ja återkomma. Måste kolla med tullen och så .

BASSO

Citat från: Roger skrivet 05 December, 2013, 21:45:32
Hej Basso.Har du provat att göra den övre delen av rännan i 2 våningar så du får mer flöde i botten på rännan.Bara en fundering.
Nej det har jag inte, men jag har provat att öppna den "nedre" sektionen (den med räfflorna) i framkant för att öka flödet. Det blev ingen eller mkt liten skillnad på flödet över räfflorna.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

akejos

Här är en variant i två våningar.

Finns att beställa, tyvärr lite för dyr.
http://calsluice.com/

Får nog rita på att försöka bygga en egen.
/Åke