Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Köpa Vaskränna

Startat av Tobbeleijon, 12 Juni, 2016, 23:52:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tobbeleijon

Tjenare! Har nyss börjat att vaskat guld i bäckar runt kring trakten, har hittat väldigt mycket svartsand, och mikrokorn varje panna jag vaskat. Funderar på att skaffa en vaskränna runt 1000 lappen, och jag undrar vilken som ni kan rekommendera? Jag har vaskat bra många gånger, och hittat väldigt små korn, så finns det någon bra vaskränna som fångar mikrokorn? All hjälp uppskattas!
/Mvh Tobbe. :)

micaelrohdin

http://www.funstuff.se/produkt/Vaskranna
enda jag har provat men är nöjd.
lätt att bära samt inget att montera. väger nog bara 1 kg eller 2, bra att slänga i bäcken om man ska köra lite snabbsvängar här o där. köp nåt billigt handtag o skruva på så blir det ännu smidigare, eller axelremmar om du inte bär ryggsäck.
snabb leverans var det när jag beställde:)

johanssonsan

Se gärna de annonsörer vi har här på forumet. Fina rännor och alla fångar micro.   8)

Osmiridium

Det låter som du har fått en riktigt bra start på grävandet, grattis!

Om du vill ha en ränna som är lätt att ta med ut i den vildaste terränglådan så rekommenderar jag en vikbar ränna - t.ex. http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=4396.msg38657#msg38657 . Vet dock inte om något svenskt företag säljer denna, och med frakt & tull från amerika blir det nog nästan dubbelt så mycket som din budget. Men jag är nöjd med min ...  :))

Gruvfogden

Caledonian från scandredge är inte dum.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Guldbob

Jag kan rekommendera en delbar Aluminiumränna från Paydirt.se enkel att ta med sig med bärrem.
Sammansättning och nedpackning tar max 5 minuter så du är snabbt uppe med grejorna för att köra eller åka hem efter en jobbig dag.
Aluminiumränna uppackad 165cm lång 30cm bred i 3mm aluminium. Packar 65cm* 30cmm, Bärhandtag.

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

johanssonsan

Tobbeleijon

Tack för hjälpen! Någon som har testat denna ränna, och vet om den fångar mikrokorn? http://paydirt.se/store/index.php?route=product/product&product_id=52  :)

Guldbob

Den fångar micro utan problem, det finns mycket att läsa på forumet om m/68:orna. Bara att söka, en del skriver m68 en del m-68  osv...
Även i boken"Guldgrävarens guide till galaxen"  hittar du lite om den, jag förutsätter att du har köpt boken  ;)
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Aquatek69

All three sizes of the caledonian sluices are in stock just now with a fourth new model coming in July ;)
John.
Scandredge.se
Material in motion

GuldUgglan

Citat från: Aquatek69 skrivet 17 Juni, 2016, 06:22:23
All three sizes of the caledonian sluices are in stock just now with a fourth new model coming in July ;)
John.

New model?
What size?

My brother is interested in a new sluice...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Aquatek69

It's the super sluice with the top end still molded on and closed for highbankers trommels or even a dredge, very very rigid.....
John.
Scandredge.se
Material in motion