Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Självklassificerande ränna

Startat av BASSO, 11 Juni, 2013, 00:04:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BASSO

Jag har gett mig sjutton på att bygga en ränna som man kan mata med oklassificerat material.
Önskelista
1. Klara att matas med oklassificerat material
2. Fungera i relativt lite vatten.
3. Lätt att tömma.
4. Hålla ganska lite material
5. Fånga guld, även micro.

Jag är inne på version 4 (tror jag) och har kommit ganska lång bit mot mina mål. Har dock massa ideer som måste testas, så jag är rädd att det blir tvåsiffrigt innan jag är nöjd och ideerna sinat.
När vi hade träffen i ädelforsen hade jag v2.0 med mig, det liknade denna
v3.0

men med ett nät 15mm över räfflorna hela vägen ner. Problemet med denna var att det blir två olika flöden i rännan ett snabbare ovanför nätet och ett långsammare under (vid räfflorna).  Jag hade hoppats att vattenmotståndet i nätet skulle vara försummbart men det var det inte så det krävdes MASSOR med vatten för att få räfflorna att arbeta bra. Efter ädelforsträffen halverades längden på nätet och räffelsektionen. Räfflorna glesades även ur något så risken för överfulla räfflor minskades.
Över/under iden slopades och nu blev det en "plog" som styr oönskat material ut genom sidorna på rännan.
V4.0

V4.0

V4.0

Iden är följande: materialet läggs i flairen, vattnet spolar med sig det och när det når nätet faller allt tungt ner igenom det och vidare i rännan. Större bitar upp till 5mm passerar mellan plogen och nätet, större än 5mm styrs ut ur rännan med hjälp av plogen.

Funkar det då?
Det funkar bra men kan bli bättre, speciellt på stora flata stenar. På en hink ca15l material kanske man får hjälpa 3-4stenar ut genom att peta till de med spaden.
Jag gjorde lite test med olikformade blybitar för att se om det funkade och det gjorde det, alla dessa återfanns i koncentratet efter de lagts i tillsammans med oklasificerat material
Blybitar

Amen guld då?
Jag var i ädelforsen i helgen för att testa i skarpt läge. Dessvärre blev det ingen film för vattennivån steg massor när jag hade tänkt att filma, så filmtajm får det bli en annan gång. Vattenflödet var ganska lågt i början av dagen så jag fick ta bort räfflorna och bara köra gummimattan, som är en modifierad gummimatta från mekonomen. Jag har sågat ett spår i bakkant på varje rylla, som ska hålla kvar micro är det tänkt.
Micro flagor från ädelforsen

Förbättringar/förändringar kommer i en annan post
Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

evabenke

Låter som du är något bra på spåret! Jag har tyvärr inget att tillföra, men vill tacka för att du delar med dig.
Ser framemot fortsättning.

Ps. Forumbilder.se var en ny och bra bekantskap. Tackar även för den.
Den som gräver får se.

Eucitzen

Intressant koncept! Har själv bara haft nöjet att leka lite med tanken och byggt en "hylla" varpå ett galler (streckmetall) sitter och siktar bort större material.

Kräver hyfsat snabbt vatten att transportera bort större sten, dock.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

niklas.osterberg

Ser riktigt bra ut. En fundering bara. Hur fungerar plogen i vattnet, bromsar den flödet mycket?

BASSO

Plogen är i dagsläget lite för låg, så lite vatten strömmar över den och skapar turbulens i rännan. Meningen är att vattnet i rännan ska komma från det vattnet som åker ner genom nätet. Mellan nätet och gummimattan är det ca 20mm.

BASSO

Jag har gjort kamgaller idag, så V5.0 börjar födas...

BASSO

Idag filmade jag lite när jag körd V4.0, det var svårt att gräva och filma samtidigt. Hängde upp kameran i ett träd på en av filmerna. Jag lyckades med konststycket att gräva upp en mobiltelefon. Den togs med hem för inlämning på återvinningsstationen. Syftet med turen var enbart att filma lite. Vattenflödet var aningen för långsamt vilket gav endel onödiga "proppar" Körde ca 20min och vid finvaskningen hittades ca 30 micro och en lite större bit  8)  hoppas att de syns på kortet,svårt att ta kort så nära.

BASSO

Äntligen några filmsnuttar. För mig som är kass på datorer var detta en tvåtimmars pers innan det funkade :-*. Om någon ser något "fel" kan ni vara snälla och hojta till då, antingen här eller via pm. http://www.youtube.com/user/Basso231/videos Mvh basso

erland82

Haha så jäkla kul att du fick med när du hittar mobilen. Och jag måste säga att jag är imponerad. Tycker din ränna verkar väldigt lovande. Patentverket nästa :) du får lov att börja tillverka och sälja topdelen så man kan passa in den på alla rännor.

Gruvfogden

Grymt jobbat Basso. Du är verkligen nåt bra på spåren här

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

BASSO

Tack.
Första justeringen som ska göras på V4.0 är att plogen ska göras högre så att vatten och stenar inte kan ta sig över kanten, formen ska även ändras lite granna. Lite större stenutkast blir det också.
Jag har en ide till att testa innan jag bygger en "riktig" ränna. Det är att sätta ett fint kamgaller (3-4mm öppningar) som lyfter upp oönskat material på en hålplåt/nät med en högre plog som styr ut skräpet, detta blir V5.0. Den kommer att finnas/köras parallelt med nuvarande.
Fördelen med en sådan konstruktion är förutom att den är lättare att bygga att hela konstruktionen kan göras i ett stycke och det blir lätt att lyfta ur den för att tex tömma rännan. Den "riktiga" rännan kommer att ha en flair som smalnar av tidigare så att materialet fått toppfart när det möter klassificeringen. Därtill kommer den kanske innehålla gold hog matta i den första smalare delen för att sedan bredda sig och ha eldoradoräfflor mot slutet.
Hoppas jag satt igång någras geniknölar ;D för att klassificera i hink SUGER.
Mvh basso.

goldrush

tio tummar upp för dig och bygget.

bjorne

Snygg design, riktigt kul att du hittade guld fast i en mobiltelefon också. (Det är väl en pytte pytte liten mängd guld i kretskortet för mobiltelefoner har jag för mig).