Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bilder på Bergarter

Startat av Eucitzen, 13 Maj, 2013, 11:16:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

evabenke

Citat från: smurfix skrivet 14 Juli, 2013, 08:29:22
satt en kväll me min lilla spade å panna (och alla knott) hittade då en svart sten villket ja inte reagerade över fföräns ja skulle kasta den till sidan och kände vikten?!
väl hemma tvättades den och som sagt den ser svart ut. inte magnetisk. 6-7 cm hög å ca 7-8 lång. ca 850gram. knackade av ett litet chipps (villket va svårt) shippset  brott yta ser ut som när man bryter gjuten aluminium. grå silver färg med en väldigt kornig struktur.
vad kan detta vara?
Naturhistoriska riksmuseet har en jourhavande geolog(!) Det kanske kan vara något om ingen annan vet.
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandegeolog.250.html
Den som gräver får se.

skånegrävarna

Har han hittat volfram såbkan han bli rik ^^

Skickat från min Tardis via Tapatalk 2

Eucitzen

Citat från: smurfix skrivet 14 Juli, 2013, 08:29:22
frågar här då ni värkar ha koll :) för mig e allt bara sten ;)

satt en kväll me min lilla spade å panna (och alla knott) hittade då en svart sten villket ja inte reagerade över fföräns ja skulle kasta den till sidan och kände vikten?!
väl hemma tvättades den och som sagt den ser svart ut. inte magnetisk. 6-7 cm hög å ca 7-8 lång. ca 850gram. knackade av ett litet chipps (villket va svårt) shippset  brott yta ser ut som när man bryter gjuten aluminium. grå silver färg med en väldigt kornig struktur.

vad kan detta vara?

Gnid emot en oglacerad porslins propp, får du någon färg?
Gissar inte. Utan tror du har fått tag i antingen basalt eller pyroxenit.
Ska nog kunna fixa bilder som referens. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

smurfix

någon som vet hur man lägger upp bilder från iphone här? kanske lättare om ni ser bilder. står dock att bilderna är för stora. skall testa så fort jag kommit hem mot porslinet å se

Eucitzen

Ladda ner på datorn och beskär bilderna eller om det går på telefonen? Vet ej.

GuldDan

Ja bilderna blir för stora så du måste ställa ner upplösningen på kameran.
Tror det är max 1.2 MB el 1200kb per inlägg.

Nugget

Jag har satt gränsen på 2 meg, men jag vet inte hur det är via telefonen, den har kanske en annan begränsning.
Lycka till...
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

iller

Lägg upp den i media och länka den i forumet så dyker bildennipp och du kan lägga upp större bilder.

Eucitzen

Aplit gång, man ser dom ibland i Södra småland. :)

Nedan är en närbild på Apliten. Man kan skymta lite granit.