Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bäck med rundade stenar

Startat av Granaten, 04 April, 2018, 23:44:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Har sett ett sådant redskap ,men vet inte vad det kallas för.det är en käpp med en mugg fastsvetsat på änden  :D
vaska stället först innan du gräver

GuldUgglan

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

gangsing finne

vaska stället först innan du gräver

HANNU

#16
Citat från: Granaten skrivet 06 April, 2018, 19:03:53
Hej
Har nu kommit ner till ca 85 cm djup i bäcken och nu börjar det bli större
stenar, kanske ett hårt lager med grus under dessa stenar, vad tror ni?
Hälften svartsand(en matsked) i koncentratet från en panna.
Trodde jag såg några pyttemikro, isåfall försvann de när jag tog med
mig koncentratet hem.
Får ta med mig spettet nästa gång.
Nu skulle man haft en dredge...
Nån som har tips på hur man tar upp gruset ur djupa hål i vattendrag
utan att tappa så mycket?
Grävdjuptspade, som den har döpts till här på forumet är överlägsen i vatten. Är det stenar man inte kan dra åt sidan och trångt, då kan du suga med en Hendersonpump.
Spadar finns till alla smak, själv byggde jag om en vanlig spade mest för att ha en träskaft som är bekväm och lätt.
I videon kan du se en på arbete.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Granaten

Hej
Ja precis en sådan skulle man ha, någon som vet om Sudde fortfarande
tillverkar dem?
Eller någon som har flera och kan tänka sig o sälja en.
Det finns ju massor av sådana här ställen, där man förmodlingen
tappar en hel del.

johanssonsan

Citat från: Granaten skrivet 07 April, 2018, 09:50:08
Hej
Ja precis en sådan skulle man ha, någon som vet om Sudde fortfarande
tillverkar dem?
Eller någon som har flera och kan tänka sig o sälja en.
Det finns ju massor av sådana här ställen, där man förmodlingen
tappar en hel del.

- Prova att ta kontakt med Sudde

- Lägg in en annons i Köp och Sälj här på forumet

Granaten

Ja då va lördagens prospekteringsrunda klar.
Körde ca 30-35 liter i m68:an, vaskade några deciliter,
mycket svartsand men inget guld.
Verkar vara högst 20 cm kvar till berget tror jag,
men inget stenhårt lager, om det inte är en jättesten.
Om jag nu hittar svartsand en bit in från mitten av bäcken,
då ska jag gräva mig ut mot mitten och när svartsanden
minskar så kanske jag hittar guld.

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod