Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Transportör

Startat av HANNU, 02 Oktober, 2017, 12:10:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Verktygsmakaren Sven

flikar in en sak om justeringen    har du båda rullarna  i rät vinkel så kan du   se till att rullarna har en större diameter på mitten
då kommer bandet att justera sig självt       

hade problem med min vedtransportör   där drivrullen var  plan   "offrade" 1/2 rulle eltejp i mitten på rullen och sen funkade den perfekt

//sven
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

Grävmaskinisten

#40
Lite små justeringar och jag tror att den är redo för lite jobb i Lemmenjoki, limmade inte skarvarna utan körde med clips som man kan demontera ifall man vill, blir ett litet bryt vid vänd och drivrullen när skarven rullar över men det är nog inget man bryr sig om. Varvtalsregulator kommer att monteras så att jag kan sänka hastigheten.

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

Ser bra ut, vad blev det för transportband?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

gangsing finne

Det ser grymt bra ut dedär .det som är även bra med transportband är de att matningen till skakbordet blir jämnare.nu gäller det att vara i kondition till säsongstarten dvs situps+armhävningar  C:-).grattis
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Citat från: GuldUgglan skrivet 25 Februari, 2018, 17:16:42
Ser bra ut, vad blev det för transportband?

Skam den som ger sig, till slut ringde jag en arbetskamrat till min far som jobbar inom industrin och han fixade ett helt nytt band till mig, tyvärr blev det pvc alltså inte så följsamt som gummi och heller inte uv beständigt men håller nog några säsonger , kostnad för bandet = 1flaska whiskey  ;)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 25 Februari, 2018, 17:20:56
Det ser grymt bra ut dedär .det som är även bra med transportband är de att matningen till skakbordet blir jämnare.nu gäller det att vara i kondition till säsongstarten dvs situps+armhävningar  C:-).grattis
Tack, nu tänker jag inte tillverka något mer på ett tag. Jo lite träning inför grävandet måste göras ;)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Kom på att när du sänker farten så sänks spänningen.det betyder att fläktkylningen är också nedsänkt.om man belastar kraftigt så blir motorn därav het .det är en liten risk för överhettning i verkligheten men jag nämner detta ändå.
vaska stället först innan du gräver

GuldUgglan

Höll på och lekte med en frekvensomriktare (FRO) på jobbet i fredags. Vi hade den monterad på en rigg med en elmotor bara.

Det var 100 olika saker jag fantiserade under tiden, hur den kan användas till guldvaskning i olika applikationer.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

gangsing finne

Frekvensomriktare är en fin manick för motorstyrning .tänkte själv på om jag väljer den vägen.men en sådan manick är rätt känsliga för vatten och fukt.med den så skulle det räcka att köra med enfasaggregat ,behövs inte alls vara digital aggregat .in med enfas till frekvensomriktarn .den omvandlar spänningen till  trefas .ställa in tex så den mjukstartar,ökar eller sänker hastigheten på motorn eller ändra snurrhållet .
vaska stället först innan du gräver

Bothner(Kenneth)

Vad ska bandet användas till? Mata råmaterialet från grävning till vaskapparaten eller ta bort tailings? Eller flyttbar så den kan göra det som passar bäst?

Grävmaskinisten

Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 26 Februari, 2018, 01:02:54
Vad ska bandet användas till? Mata råmaterialet från grävning till vaskapparaten eller ta bort tailings? Eller flyttbar så den kan göra det som passar bäst?

Den skall mata mitt vaskverk, tailingen får jag skyffla bort. I denna film ser ni också varvtalsregulatorn som skall köpas in till transportören.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 25 Februari, 2018, 16:56:20
Lite små justeringar och jag tror att den är redo för lite jobb i Lemmenjoki, limmade inte skarvarna utan körde med clips som man kan demontera ifall man vill, blir ett litet bryt vid vänd och drivrullen när skarven rullar över men det är nog inget man bryr sig om. Varvtalsregulator kommer att monteras så att jag kan sänka hastigheten.

Har du prövat med att slänga några spadtag i följd på bandet.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Citat från: HANNU skrivet 26 Februari, 2018, 05:42:22
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 25 Februari, 2018, 16:56:20
Lite små justeringar och jag tror att den är redo för lite jobb i Lemmenjoki, limmade inte skarvarna utan körde med clips som man kan demontera ifall man vill, blir ett litet bryt vid vänd och drivrullen när skarven rullar över men det är nog inget man bryr sig om. Varvtalsregulator kommer att monteras så att jag kan sänka hastigheten.

Har du prövat med att slänga några spadtag i följd på bandet.

Hur tänker du?
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod