Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Skuleboda och Essljunga gruva

Startat av Grävmaskinisten, 16 April, 2016, 16:42:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Då kom jag och pojken äntligen fram till gruvorna efter ungefär 1.5 tim sökning och 10.000 kalorier fattigare skickar med lite bilder så kan ni som är jävliga på att identifiera då briljera men jag tror mig hittat Amazonsten eftersom dom hittade det där då tiden begavs sig, eller???

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Grävmaskinisten

Här kommer en lite förstorad bild,  köpte denna apparat och är rätt nöjd det är en "portabel digital magnifier"

Gruvfogden

Lite svårt att säga vad det är med hjälp av de bilderna. Men har det hittats Amazonsten där förut så är ju sannolikheten MYCKET stor att de där gröna är Amazonsten.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Grävmaskinisten

Lite mer bilder

Grävmaskinisten

Lite mer bilder

Gruvfogden

Jag sätter min slant på Amazonsten.
Amazonsten är inte riktigt lika exotiskt som det låter. Det är fältspat som innehåller lite koppar, som ger den gröna färgen. Kul fynd. Grattis :)
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Grävmaskinisten

Tackar! Förbannat kul kommer att bli helt insnöad på detta ämne   ;)

Grävmaskinisten

Citat från: Gruvfogden skrivet 16 April, 2016, 18:27:48
Jag sätter min slant på Amazonsten.
Amazonsten är inte riktigt lika exotiskt som det låter. Det är fältspat som innehåller lite koppar, som ger den gröna färgen. Kul fynd. Grattis :)
Undrar om de små blå fälten är kopparn som gör stenen grön?
skickar bild.

lasse maja

Trevligt med gruvliga rapporter och bilder från fynden. Har du planerat att besöka fler gruvor? Dottern blev avundsjuk på amazonstenarna  :)

Grävmaskinisten

Hej. Trevligt att vi delar samma intresse! Tycker det är intressant med gamla gruvor dessutom så får man bra med motion jag har ofta med mig pojken ut och han tycker också att det är spännande han kan ju inte sitta på moppen varje dag!?
Tänkte nog försöka att besöka alla gruvor när i närheten det handlar om ca 15 st med mest fältspat och en del glimmer tyvärr så är det dåligt med gamla guld och silverfyndigheter.
Skall du med till Ädelfors så kan jag  ta med en Amazonsten till din dotter😊

Grävmaskinisten

Tänkte dela med mig av en liten tripp till min lokala favoritgruva, här finns mycket att titta på.

Osmiridium

Underbart vacker amazonit, hade nog inte kunnat gå där ifrån utan några kilo sten på fickan  :)) Har du någon UV-lampa? Undrar om det finns några fina fluorescerande mineral i den där varphögen  8)

Grävmaskinisten

Citat från: Osmiridium skrivet 15 Januari, 2019, 00:57:58
Underbart vacker amazonit, hade nog inte kunnat gå där ifrån utan några kilo sten på fickan  :)) Har du någon UV-lampa? Undrar om det finns några fina fluorescerande mineral i den där varphögen  8)

Ja visst är dom vackra! Över 120 olika mineraler har ju hittats här och det finns mycket att titta på, någon uv lampa har jag ej men kanske får införskaffa en :)