Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Guld i Sverige av Guldström

Startat av Grävmaskinisten, 12 April, 2016, 19:59:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Hej. Kommer säkert med en dum fråga, men i filmen "Guld i Sverige"
så prospektera 3 gentlemän bla Goldstrom himself en av gubbarna tyvärr vet jag ej namnet säger att  det går att se kopparutfällning i träd och grenar som ligger på marken stämmer detta eller är det bakterier som åstadkommer detta fenomen[emoji16]

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

Det var en jäkla bra fråga.. Inte dum alls.
Kan inte det rätta svaret men jag har aldrig associerat t.ex en rutten bit björk som blivit blågrön med några mineral. Har dock sett sånt många gånger under alla mina år som skogsarbetare.
Nån som vet bättre?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Nugget

Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

GuldUgglan

Citat från: Nugget skrivet 14 April, 2016, 01:20:55
Kolla in detta...

http://www.expressen.se/ekonomi/guld-hittat-i-traden---forskare-hoppfulla/

/Nugget

Jo.. har läst det, och det är ju sant att träd och annat tar upp mineral från backen, det är därför man gör biokemiska undersökningar..
Finns ju på SGUs kartvisare undersökningar för koppar:
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-biogeokemi-koppar-sv.html
Men biokemi har väl inte visat så tillförlitligt resultat alla gånger.

Frågan är ju om det är mineralen som färgar en ruttnande björk t.ex. Ibland har de ju en konstig färg.
Kan ju likväl vara bakterier eller svamp, typ blånad på furuvirke...
Men det skulle ju vara intressant om någon visste mer om det.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

GuldUgglan

Citat från: Adde Stensfors skrivet 21 April, 2016, 13:43:29
För att en träbit ska bli kopparimpregnerad krävs att den ligger i en miljö starkt förorenad med kopparsalter, möjligt t. ex. i närheten av koppargruvor eller varphögar. Träbiten borde vara tyngre än normalt om den är impregnerad,känns den lätt då är det alger, svampar eller lavar som har färgat den blå  Din bild kunde vara bättre, om du vill kan du såga av biten på mitten för att se om det är mineralimpregnering eller bara lite "mögel" Ta gärna biten till Ädelfors så får vi titta på den live.

Du har nog antagligen rätt, men har ett träd stått i anslutning till en kopparmineralisering så har nog trädets rötter tagit upp en hel del koppar. - och om det då är det som färgar träet blått när det dör - så visst kan det finnas en möjlighet.
Att stammen måste ligga i kopparlösning och bli impregnerad av det är ju mer långsökt.

Nu har jag bollat vidare frågan till en skogsforskare - med specialitet på svampsjukdomar - Han bör nog veta mer. :)

GuldUgglan

Försök håll det till denna tråden så förstör vi inte @iller s fina tråd om guldkartorna.

Citat från: Adde Stensfors skrivet 21 April, 2016, 16:14:02
Du har också antagligen rätt att jag har rätt ;)
Betänk bara att inga träd som är vid sina sinnes bruk väljer att växa i en kopparmineralisering, dom dör hellre.
Vill minnas att det räcker med några kopparspik tjusigt inslagna i trädstammen för att ta kol på vederbörande, ett faktum som flitigt utnyttjas av folk som störs av grannens utsiktshämmande björkjävlar...Strandvägen t. ex.
( tar kol på trädet, inte grannen)  >:D

Joo du har rätt men ändå fel. Det finns massor med träd som växer ovanpå kopparmineraliseringar. Koppar är ju rätt vanligt.
Finns nog ingen möjlighet att spåra dem på så sätt att inget träd växer där. Däremot finns ju Viscaria blomman - fjällnejlikan som föredrar kopparrika marker.

Grävmaskinisten

Undrar om blåsippa föredrar koppar för det växer på det aktuella stället? :)

johanssonsan

Citat från: GuldUgglan skrivet 21 April, 2016, 16:47:41
Försök håll det till denna tråden så förstör vi inte @iller s fina tråd om guldkartorna.

Citat från: Adde Stensfors skrivet 21 April, 2016, 16:14:02
Du har också antagligen rätt att jag har rätt ;)
Betänk bara att inga träd som är vid sina sinnes bruk väljer att växa i en kopparmineralisering, dom dör hellre.
Vill minnas att det räcker med några kopparspik tjusigt inslagna i trädstammen för att ta kol på vederbörande, ett faktum som flitigt utnyttjas av folk som störs av grannens utsiktshämmande björkjävlar...Strandvägen t. ex.
( tar kol på trädet, inte grannen)  >:D

Joo du har rätt men ändå fel. Det finns massor med träd som växer ovanpå kopparmineraliseringar. Koppar är ju rätt vanligt.
Finns nog ingen möjlighet att spåra dem på så sätt att inget träd växer där. Däremot finns ju Viscaria blomman - fjällnejlikan som föredrar kopparrika marker.

Kanske snarare att Viscaria pallar för höga halter av koppar - annan växtlighet inte. Växter har ju dessutom en förmåga att konkurrera ut varandra. Just på marker rika på koppar tar Viscaria över.

Adde Stensfors

"Fjällnejlikan är en av de få växtarter som klarar av att växa på starkt kopparhaltiga underlag. Eftersom höga kopparhalter är giftiga för andra växter anses därför rika förekomster av fjällnejlika indikera förekomst av kopparmalm."

GuldUgglan

Vet inte om ni försöker säga emot det jag skrev, eller om ni bara vill förtydliga?
Jag håller fast vid mina synpunkter i alla fall.

1. Massor av träd växer ovanpå kopparmineraliseringar. - inget konstigt alls. Skulle koppar vara så "giftigt" att inget växer där så skulle stora delar av våra landskap se helt annorlunda ut. Det finns gott om koppar på många ställen och inte fasen är de sterila ändå.

2. Fjällnejlikan. - Här uppe i norr skulle den vara betydligt vanligare och växa allmänt överallt. Vilket den inte gör.
Den finns på kopparhaltiga ställen - kanske för att andra växter har svårt där. Men som sagt - den är inte allmän överallt utan hittas i allmänhet där det finns koppar..

Sen blir ju alla ämnen giftiga i för höga koncentrationer. Man kan till och med vattna ihjäl en blomma ju.

Grävmaskinisten

Alla synpunkter för en nybörjare är bra!!

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

GuldUgglan

Vill bara förtydliga att tungmetaller är giftigt för naturen - inget snack om det. Håller med på den punkten.

Det var därför skogsplöjningarna på -80 talet förbjöds. Det blev för kraftiga ingrepp i marken och mycket tungmetaller frigjordes och urlakades i marken, vilket gjorde att träden dog - Det visade sig först i Finland där plöjningarna var populära något tidigare än i Sverige. Träden växte som tusan de första 20-30 åren sen dog de......

Men skogen växte ju där innan, när tungmetallerna ännu fanns nere i jorden.

Bothner(Kenneth)

Citat från: GuldUgglan skrivet 21 April, 2016, 19:58:54
Vill bara förtydliga att tungmetaller är giftigt för naturen - inget snack om det. Håller med på den punkten.

Det var därför skogsplöjningarna på -80 talet förbjöds. Det blev för kraftiga ingrepp i marken och mycket tungmetaller frigjordes och urlakades i marken, vilket gjorde att träden dog - Det visade sig först i Finland där plöjningarna var populära något tidigare än i Sverige. Träden växte som tusan de första 20-30 åren sen dog de......

Men skogen växte ju där innan, när tungmetallerna ännu fanns nere i jorden.
Hur har det förklarats då? Verkar mkt konstigt...