Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Några ideer om detta?

Startat av Pappagoran, 11 April, 2016, 15:16:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Pappagoran

Citat från: iller skrivet 11 April, 2016, 19:36:47
Se min snyggoritning..

Led vattnet upp till trumlaren, sen en slang från den kopplingen neråd och stryp sen vattnet in till trumlaren istället. Troligen bra om du har samma storlek på rören till att börja med och stryp den en bit in så vattnet vill gå frammåt så du inte stryper precis där vattnet leds ner till rännan.

Varför köra allt vatten dit upp när det mesta ska till rännan under?  Hursomhelst så var ritningen suverän  :)
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

iller

Citat från: Pappagoran skrivet 11 April, 2016, 19:43:34
Se min snyggoritning..

Led vattnet upp till trumlaren, sen en slang från den kopplingen neråd och stryp sen vattnet in till trumlaren istället. Troligen bra om du har samma storlek på rören till att börja med och stryp den en bit in så vattnet vill gå frammåt så du inte stryper precis där vattnet leds ner till rännan.

Varför köra allt vatten dit upp när det mesta ska till rännan under?  Hursomhelst så var ritningen suverän  :)

För vattnet tar alltid lättaste vägen och vatten rinner neråt, så om du leder det upp till trommeln är det mycket lättare att leda vattnet ner till rännan än tvärtom. :D

Pappagoran

Citat från: iller skrivet 11 April, 2016, 19:46:34
Se min snyggoritning..

För vattnet tar alltid lättaste vägen och vatten rinner neråt, så om du leder det upp till trommeln är det mycket lättare att leda vattnet ner till rännan än tvärtom. :D

Nu "rinner" nog inte vattnet i mitt fall då jag har en högtryckspump.

GuldUgglan

Får man vara nyfiken och fråga varför du kommit med den briljanta idén att inte köra allt vatten genom trumlaren?
Tror herrn att det blir bättre eller rent av har han några hemliga kunskaper om detta?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Pappagoran

Citat från: GuldUgglan skrivet 11 April, 2016, 19:56:45
Får man vara nyfiken och fråga varför du kommit med den briljanta idén att inte köra allt vatten genom trumlaren?
Tror herrn att det blir bättre eller rent av har han några hemliga kunskaper om detta?

Inga hemliga knep här inte, bara erfarenhet  :) ;) :D ;D

iller

Citat från: Pappagoran skrivet 11 April, 2016, 19:51:44
Citat från: iller skrivet 11 April, 2016, 19:46:34
Se min snyggoritning..

Nu "rinner" nog inte vattnet i mitt fall då jag har en högtryckspump.

I sådana fall låter det ju som att det är trycket som behöver ökas, men misstänker att det inte komma lösa problemet då jag misstänker att du får för mycket vatten i rännan istället.

GuldUgglan

Citat från: Pappagoran skrivet 11 April, 2016, 20:00:13
Citat från: GuldUgglan skrivet 11 April, 2016, 19:56:45

Inga hemliga knep här inte, bara erfarenhet  :) ;) :D ;D

mmmm gissade på nått sånt..
Jag kör ju med två "julapumpar" med separata slangar, så jag kommer att använda den ena till trumlaren och den andra direkt till rännan, alternativ en pump till gruslåda innan trumman och en till själva trumman.
Har inte bestämt färdigt än.. men då tror jag på första idén då..  ;D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

BASSO

Jag tycker att du ska sätta en kran som du kan justera flödet med. Med en fast strypning är jag rädd att du bara hittar rätt balans mellan trumma och ränna vid ett visst flöde/varvtal, detta pga att flödeskurvorna inte är linjära i så komplexa system :o
Med andra ord, kran eller det skiter sig förr eller senare...
Mvh Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Pappagoran

Här går pumpen på tomgång så det finns mängder att ge. Med en kran på markerat ställe kan jag styra upp mer vatten till tumlaren.

Sudde(Stefan)

Detta är ingen "kran" utan en ventil.... ;)
En nålventil jag använde till min trummlare. Den kanske passar herrn?
På rätt ställe så tvingar du vattnet dit du vill :)
Framåt framåt och.....ner.

Stråke

Prova att byta ut "flexislangen" och slangkopplingen, du har troligen ett stort motstånd i den!

GuldUgglan

Sen tror jag på klockan 7 i trumman är bäst. Som @Nugget försökte förklara en gång. Det är där gruset mestadels finns när det passerar en snurrande trumma..... :D

Pappagoran

Citat från: Stråke skrivet 12 April, 2016, 18:37:20
Prova att byta ut "flexislangen" och slangkopplingen, du har troligen ett stort motstånd i den!

Japp, den ska bytas.