Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Filter för recirkulerande system

Startat av GuldUgglan, 18 November, 2015, 15:10:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Guldbob

Citat från: GuldUgglan skrivet 02 Januari, 2016, 12:22:32
Det jag använt rent praktiskt är spolglans, diskmedel och flytande tvål. Flytande tvål har jag brukat använda i skogen ibland, de övriga enbart vid finvaskning.
De fungerar bra för att minska ytspänning och det är vad vi söker i samband med vaskning.
Flockning är lite annorlunda, det sammanbinder partiklar och få dem att bli tyngre och på så sätt sjunka till botten.
Att tillsätta ett flockningsmedel och samtidigt tillsätta ett medel som minskar ytspänning ökar utfällningshastigheten.
I reniningsverk innom kemisk metallhantering är detta vanligt. Tex mönsterkortstillverkning.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

johanssonsan

Egen erfarenhet är att det är praktiskt omöjligt att få rent vatten i ett hanterbart tanksystem. Finns lera i materialet måste det fällas ut och det tar orimlig tid. Dessutom har jag inte funnit att grumligt vatten påverkar negativt.
Praktiskt så har jag använt 2 kärl och snott in pumpen i några lager mygghuva. Mycket för att hålla växtfiber från pumpen.
Växtfiber har förmågan att samla på sig mer skräp och täppa till saker.

Kan vara så att biltvättmedel är billigaste alternativet till spolglans. Huvudsaken är att det inte skummar.

GuldDan

Ska man köra koncentrat så funkar det bra om man låter materialet ramla ner i ett mindre kar samt ställer ner pumpen i en hink. Man borrar hål runtom hinken ca 1 dm ovanför botten. Bifogar en bild fast jag är pinsamt dålig att rita :)
Att köra material som inte är kört genom tex en ränna först i ett återcirkulerande system tror jag inte alls på. Det är helt enkelt för mycket lätta partiklar med.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

GuldUgglan

Citat från: GuldDan skrivet 02 Januari, 2016, 17:02:33

Att köra material som inte är kört genom tex en ränna först i ett återcirkulerande system tror jag inte alls på. Det är helt enkelt för mycket lätta partiklar med.

Har du något annat förslag som är bättre i så fall?

Läs mitt scenario högre upp i tråden.. jag behöver råd. Kan ju tillägga att bilsläpet tar antingen 700 kg (160x300cm) alt. 540 kg (större yta) som man har att leka med. Kan ju hänga/fälla ut grejer utanför släpet också men allt inkl vatten måste få plats. (helst)

Finns en liten möjlighet att lägga ut en vattendepå med 9000 liter vatten (har tillgång till tankbil) men då blir man låst till ett ställe och 9000 liter går ju åt rätt fort ändå, så ingen bra idé.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

erland82

Har för mig att jag läste någonstans att "the old timers" använde socker för att bryta ytspänningen vid finvaskning. Har inte prövat själv men kom att tänka på det nu när jag läste denna tråden.  :)

GuldUgglan

Citat från: erland82 skrivet 03 Januari, 2016, 00:04:43
Har för mig att jag läste någonstans att "the old timers" använde socker för att bryta ytspänningen vid finvaskning. Har inte prövat själv men kom att tänka på det nu när jag läste denna tråden.  :)

Glykol som väl innehåller något slags socker har ju en jäkla förmåga att tränga igenom smala passager så det kan nog ligga nått i det.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

BASSO

Såg en kille på Youtube som byggt återcirkulerande highbanker med en hemmagjord cyklon för att skilja ut skräpet ur vattnet.
Verkade som han fått den att funka bra.
Han använder och pratar om det, bla hur mycket material som går att köra på en viss vattenmängd i någon av filmerna när de är på hans mark.

Sök efter "Rotgrub vortex" på google eller Youtube så hittar du hans videor.
Han använder sig även av alun som flockningsmedel för att silten ska fälla ut bättre.

Tror att den rätta benämningen på filtret är "hydrocyclone" eller på svenska "cyklonfilter"
Denna typ av filtrering funkar förmodligen bara med bränsledrivan pumpar, tror att elpumparna ger för dåligt tryck för att skapa virveln inuti konan.
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

klyvar

Det är vattenhastigheten som påverkar sedimentationen och djupet på vattnet slammet måste sjunka till botten före det kan sedimenteras. För när det väl sedimenterats så kittar slammet ihop. Det kan innebära att leder ni vattnet lång väg så kan det öka hastigheten på vattnet vilket istället försämrar sedimentationen.

I en lamellavskiljare ordnar man detta problem. Lamellerna tvingar ner vattenhastigheten och det är väldigt kort väg för slammet att sedimenteras. När slammet väl sedimenterats så kittar det ihop slammet så det inte så lätt slammas upp igen. Här är ett 2 klipp som gör det smidigt att se hur ett lamellfilter fungerar: