Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Göra egna "mattor"

Startat av kebbe65, 21 Augusti, 2015, 14:07:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

kebbe65

Håller just nu på att leka med lite fog och en "kam"!
Gjorde en mall på en aluminium plåt, en plyfabit och en halv tub fog, ville bara testa, och visst med lite träning skulle det funka ypperligt att göra egna "mattor"
Jag kanske inte alltid har rätt svar, men jag har många svar.

GuldUgglan

Jag kan tänka mig att impregnera en träränna med något vattenavvisande men gummimatta är nog enklast och billigast att köpa färdigt...tror jag.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Guldbob

Cooolt... jättebra fixat! Men kan du gjuta 100 till? Är kvaliten bra? Hur håller de?
Att skapa en matta med en bra profil är inte så jättenkelt.Tester, prov och tester igen, i mängder. Mattan måste fungera.

De mattor som Goldhog, gold owl & jag (Guldbob) gör gör och säljer är extruderade i gummi och håller länge, i flera år

Ett verktyg till en extruderad matta kostar ca:20k. Jag försökte komma runt kostaderna genom att gjuta i silikon. Glöm det!  kostade mig massor med slantar och tid men fungerade bra som testmattor tyvärr med låg kvalite inte värda att sälja. Men väl som testobjekt.

Jag har under året provat flera silikonmattor och kostat på ett extruderings verktyg med vad proverna utvisat vara Rätt profil.
Mattan kommer att bli riktigt bra och kommer att börja säljas runt årsskiftet.

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Eucitzen

Kul!

Men mycket av guldbobs frågor är för den experiment glade amatören irrelevanta.
För man noteringar på det man gjort så kan man sedan få det gjort redigt i annat material.

Att dessutom få till en matta som fångar guld hyfsat är ingen raketvetenskap, utan ganska enkelt.
10x10 mm "dropriffles" funkar ypperligt och borde gå hyfsat lätt att göra. Större också.

Så bara experimentera på!
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

kebbe65

Silikon håller inte formen, jag testade med en stabbigare fog, vist, den sjönk ihop lite men jag ville som sagt bara testa, funkar en träränna så funkar det här, bättre eller sämre vet jag inte.

kebbe65

Citat från: Guldbob skrivet 21 Augusti, 2015, 20:08:01
Cooolt... jättebra fixat! Men kan du gjuta 100 till? Är kvaliten bra? Hur håller de?
Att skapa en matta med en bra profil är inte så jättenkelt.Tester, prov och tester igen, i mängder. Mattan måste fungera.
Jag gjuter inte i form, gjorde som en kam med den profil jag ville ha och drog ut formen, för min del handlar det inte om produktion, jag vill dela med mig om tankar och idéer med andra, jag har nu gjort 3 bitar, och visst dom är inte 100%, men om man som jag tycker det är kul att tillverka egna saker, vill man ha saker som ser 100% riktiga ut så ska man köpa matta, så är det, men har man en idé om en viss profil och vill testa den så är det här en enkel och billig metod. Gör som du säger, 20k för ett verktyg! Mot en bit plyfa. Lite aluminium och en tub fog för 40:-, då väljer jag det sista.

De mattor som Goldhog, gold owl & jag (Guldbob) gör gör och säljer är extruderade i gummi och håller länge, i flera år

Ett verktyg till en extruderad matta kostar ca:20k. Jag försökte komma runt kostaderna genom att gjuta i silikon. Glöm det!  kostade mig massor med slantar och tid men fungerade bra som testmattor tyvärr med låg kvalite inte värda att sälja. Men väl som testobjekt.

Jag har under året provat flera silikonmattor och kostat på ett extruderings verktyg med vad proverna utvisat vara Rätt profil.
Mattan kommer att bli riktigt bra och kommer att börja säljas runt årsskiftet.