Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

En ränna med endast denna matta, tankar?

Startat av maxibazze (Max), 06 Mars, 2015, 13:27:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

maxibazze (Max)

Tänkte bygga en enkel ränna, vad tror ni om att slänga in en bilmatta från biltema över hela rännan? Göra det riktigt enkelt liksom :)
Varför skulle inte denna fungera tänker jag? Släng in någon tanke angående mattan, finns säkert någon här som använt en bilmatta
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

HANNU

Av 26 anledningar skulle inte jag ha detta i min ränna, efter som det finns 26 raka spår för guldet att spolas bort.
Det har varit ribbat matta till salu på forumbutiken till detta ändamål.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

maxibazze (Max)

Citat från: HANNU skrivet 06 Mars, 2015, 13:52:51
Av 26 anledningar skulle inte jag ha detta i min ränna, efter som det finns 26 raka spår för guldet att spolas bort.

Jag förstår dig, så låt oss säga att man lägger en liknande, fast ribbad. En hel ränna med detta, vad tror du om det? Hade det räckt?

HANNU

Citat från: maxibazze (Max) skrivet 06 Mars, 2015, 14:00:43

Jag förstår dig, så låt oss säga att man lägger en liknande, fast ribbad. En hel ränna med detta, vad tror du om det? Hade det räckt?
Skicka mig adressen då skickar jag ribbat matta 30x120 cm för 260kr med frakt.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

maxibazze (Max)

Citat från: HANNU skrivet 06 Mars, 2015, 14:08:56
Citat från: maxibazze (Max) skrivet 06 Mars, 2015, 14:00:43

Skicka mig adressen då skickar jag ribbat matta 30x120 cm för 260kr med frakt.

Tyvärr så bor jag inte i Sverige för tillfället, men tack så mycket ändå, har du bild på den?

johanssonsan

Citat från: maxibazze (Max) skrivet 06 Mars, 2015, 13:27:57
Tänkte bygga en enkel ränna, vad tror ni om att slänga in en bilmatta från biltema över hela rännan? Göra det riktigt enkelt liksom :)
Varför skulle inte denna fungera tänker jag? Släng in någon tanke angående mattan, finns säkert någon här som använt en bilmatta

Denne herre hade framgång med sitt upplägg och sina mattor. Märk att de är grövre än vanliga bilmattor. Handlar ju i grund och botten om att sänka hastigheten på det undre vattenlagret och samtidigt ge lä så att guldet sätter sig och blir kvar.
Med vattnets hastighet styr du hur mycket av materialet som blir kvar i rännan. Ser att vissa tillverkare provar ut sina rännor /HB
så att det mesta som är lättare än SG 11 åker ut.

GuldUgglan

En sån matta skuren i bitar som överlappas så det blir en form av räfflor ( matta på matta) som saktar ned farten fungerar bra. Det blir ju grövre hålrum och räfflor än en finribbad matta.
Att det finns längsgående åsar spelar ingen roll. De är så tunna så för guldet har det ingwn betydelse. Det är min erfarenhet av detta.
Åsarna har den fördelen att guldet inte spolas ut lika lätt åt sidorna om större stenar passerar.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Eucitzen

Det funkar, men hur bra minns jag inte. Bara provat det någon enstaka gång, nöden har ingen lag.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

maxibazze (Max)

Jag tror jag får prova till sommaren helt enkelt, gulugglans tips var bra och det får jag överväga, känner bara att jag vill ha något enkelt och billigt, skippa goldhogs mattor liksom :)

Eucitzen

Jag vill minnas att funktionen påminner om "Drop riffles" på den mattan, så det talar ju för att det ska funka.
Kör på bara!
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Citat från: Eucitzen skrivet 06 Mars, 2015, 21:43:16
Jag vill minnas att funktionen påminner om "Drop riffles" på den mattan, så det talar ju för att det ska funka.
Kör på bara!
Jag har haft den mattan i en halv ränna kombinerat med urfrästa dropriffles resten i en träränna jag haft. Det funkade bra,
tror jag har en videosnutt på telefonen som visar massor med mikroguld i mattans rutor efter en körning i källaren av 5 liter siktat grus..  Sakta kört med 25 lit/min pump..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

maxibazze (Max)

Citat från: GuldUgglan skrivet 07 Mars, 2015, 01:35:32
Citat från: Eucitzen skrivet 06 Mars, 2015, 21:43:16
Kör på bara!
Jag har haft den mattan i en halv ränna kombinerat med urfrästa dropriffles resten i en träränna jag haft. Det funkade bra,
tror jag har en videosnutt på telefonen som visar massor med mikroguld i mattans rutor efter en körning i källaren av 5 liter siktat grus..  Sakta kört med 25 lit/min pump..
Så gummimattan i den första hälften och frästa spår i den senare hälften? Låter lovande :) släng gärna in en bild om du har kvar.