Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Gissa Mineralet!

Startat av Eucitzen, 02 Mars, 2015, 18:22:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Eucitzen

Ok, så, ny bild då.

Notera att mineralet är vackert lila, ja den lilla "kulan" är jag ute efter.

Tips:
Vanligt förekommande mineral, men ovanligt att se den i en rombisk dodekaeder. (svårt att se, men det är en sådan)
Perfekt Spaltning

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Bengan

GuldUgglan

hematit alternativt magnetit...
eller kanske en biotit boll.. har sett sådana
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Goldprspektor

Utgår från att det korrekta svaret är fluorit.

Eucitzen

Jodå, visst är det fluorit.

Guldbob

Snablars, det här är svårt! Kan du inte fixa en "Live" utbildning, där man kan se och känna på de olika mineralerna? Jag vet att jag skulle komma.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Eucitzen

Jag och Danne har snackat om det och tyckte det skulle vara kul. Men ännu har det inte blivit mer än snack.
Skulle behöva hitta lokaler, fixa dokument osv.

Det skulle nog behövas en två dagars kurs, en för mineral och en för bergarter misstänker jag.

Guldbob

Jag skulle säga, gör en intresseanmälan och börja fixa lite dokumentation, kanske en brevkurs skulle fungera för vissa. Jag kommer gärna för att lära mig och se allt IRL. Jag tror detta är det rätta.
Lokaler, varför inte det lokala biblioteket etc. Kommunen har säkert något.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

erland82

Om möjligt så är jag på.

iller

Videokurs, så kan ni tjäna en slant på det med om ni kan snacka på engelska också :D

GuldUgglan

Bor man i de nordligare delarna av landet så har man en av Sveriges bästa resurser i Kristallen AB i Lannavaara. De kan hålla kurser om man anmäler intresse där. Finns inte många i landet som slår dem på fingrarna när det gäller mineral och bergarts identifiering... Det stället är alltid värt ett besök, om inte annat så för deras mineralmuseum.. Prata med Agne, Jenny eller Hans.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Eucitzen

Citat från: Guldbob skrivet 10 Mars, 2015, 19:27:21
Jag skulle säga, gör en intresseanmälan och börja fixa lite dokumentation, kanske en brevkurs skulle fungera för vissa. Jag kommer gärna för att lära mig och se allt IRL. Jag tror detta är det rätta.
Lokaler, varför inte det lokala biblioteket etc. Kommunen har säkert något.

Ja, det är på gång. Dokumentationen är på G, när jag har lust efter jobbet. Har tidigare hållit i sådana kurser, så jag kan redigera en del av det jag har.

Vi har tankar om att få hjälp via ABF gällande lokalerna.

Video kan också vara en lösning, men då får man inte klämma och känna på mineralen.
En (enligt mig) allt för stor nackdel. I alla fall till en början.

brottareoskar