Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Börjat planera för en vaskare

Startat av jakob, 03 November, 2014, 06:03:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jakob

Börjat rita på en vask-maskin, har inga ritningar så det kanske inte fungerar i praktiken.

Gruvfogden

Är det en trumlare du tänker bygga? Ska den vara avancerad eller lite enklare? Hojta till så får du ritningar.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

jakob

Hej, jepp en trumlare, tar gärna emot ritningar.

Gruvfogden

Vad hade du tänkt för trumlare? En enklare variant eller ska du slå på stort och köra en Reverse Helix?

Här har du ritningar på en enklare men robust sak:
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Sudde(Stefan)

Här är min (som aldrig verkar bli färdig:)
Har inga ritningar utan bara byggt på o testat lite. :)

Sent from my iPad using Tapatalk
Framåt framåt och.....ner.

Sudde(Stefan)

Framåt framåt och.....ner.

jakob

Tack, har jag lite att jämföra med. Tittat på lite av de enklare konstruktionerna.
Tror jag tar ett platsrör, sågar och klär med preforerad plåt.

Pappagoran

Hej @jakob och välkommen hit.

Kanske du redan sett denna lilla film? Ett råd är att om du ska gräva själv och inte använda grävmaskin så
gör inte för stor trommel. Min (före detta) maskin behövde minst 2 man för att hålla med material.

I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

jakob

Tack, målet är att den ska vara stor som en ryggsäck så den är portabel. Ritar på en mountainboard samtidigt så få se när jag ritat klart. Intressant att se andras lösningar, när man är grön så gör man oftast allt för omständigt.

jakob

vad är en lämplig motor för att driva allt med?

Pappagoran

Citat från: jakob skrivet 27 November, 2014, 17:02:06
vad är en lämplig motor för att driva allt med?

@jakob frågan hos mig blev genast en fundering om vad du menar med "ALLT" Utan mer specificerad information
kan jag bara säga att motor/pump och vattenmängd/flöde är helt beroende av hur stor maskin det handlar om
och vad du har för inredning i rännan och inte att förglömma bredden på rännan.

jakob

Jag skissar bara nu men vill ser hur stor motorn är för resten av konstruktionen.
Nu har jag valt en plasttrumma 600mm lång och diameter 200mm.

Pappagoran

Det där är en bra storlek på cylinder dock behöver inte nätet vara så långt.  Första delen, den täta bör vara längst för det är där materialet ska hinna tvättas. Om du nu ska driva den med 12 volt är en begagnad torkarmotor det billigaste och starkaste du kan uppbringa (tror jag)

Med tanke på cylinderns storlek förmodar jag att du gått ifrån "ryggsäcksmodelen"