Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Nybörjarmanicker, Eldorado vs. Le Trap

Startat av Petter, 26 Augusti, 2014, 15:31:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Petter

Hoppas detta är rätt forumdel.
Jag är någon som accelererar in i nya områden lite för snabbt. Redan på kvällen efter att jag bestämt mig för att kanske ta upp detta som en hobby så satt jag och letade motorpumpar och material till egna byggen osv.
Men det är kanske bäst att man varvar ner, speciellt då det börjar lida mot vinter.

Hur som! Jag tänkte ändå lägga en slant på en fin vaskränna i framtiden och börja där men jag hittar inte så mycket info från folk som har använt både eldoradon och le trap-rännan för att få en bra uppfattning om vad jag skulle vilja ha.
De ska tydliga vara likvärdiga men ändå skiljer det nästan 300:- i pris.

Någon här som har erfarenhet av båda rännor som skulle vilja peka mig i rätt riktning?

Det är alltså dessa det gäller,
Eldorado: http://www.guldstrom.se/sv/vaskraennor-byggsatser/vaskraenna-faerdig-med-cd
Le Trap: http://www.guldstrom.se/sv/vaskraennor-byggsatser/le-trap-vaskraenna

Nu blir det inte nödvändigtvis guldströms jag köper från, helst hittar jag begagnat då det är lite pyrt i kassan för tillfället.

Gruvfogden

De är inte direkt likvärdiga. Finns några skillnader mellan dessa.

Eldoradon är en bra ränna under vissa förutsättningar. Den måste tömmas var 30:e minut, den vill ha siktat material (gärna 8mm eller finare) och den fungerar fint i Sverige där guldet inte är så grovt. Bland fördelarna så kan ju nämnas att den är väldigt förlåtande, dvs den fungerar rätt bra i alla slags flöden. Ennu ett plus är att den är rätt lättplacerad.

Le Trap är en väl beprövad ränna. Fungerar utmärkt även till grövre guld. Den vill dock ha bra flöde. En annan fördel är att den inte behöver tömmas lika ofta, det är bara att låta den ligga i strömmen ett tag så rensar den ur sig själv på det lättare materialet.

Jag har använt båda dessa rännor själv och gör det fortfarande. Jag använder gärna Eldorado i Sverige men för prospekteringsturer i Finland blir det Le Trap.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

vaskaholic

Citat från: Petter skrivet 26 Augusti, 2014, 15:31:24
Hoppas detta är rätt forumdel.
Jag är någon som accelererar in i nya områden lite för snabbt. Redan på kvällen efter att jag bestämt mig för att kanske ta upp detta som en hobby så satt jag och letade motorpumpar och material till egna byggen osv.
Men det är kanske bäst att man varvar ner, speciellt då det börjar lida mot vinter.

Hur som! Jag tänkte ändå lägga en slant på en fin vaskränna i framtiden och börja där men jag hittar inte så mycket info från folk som har använt både eldoradon och le trap-rännan för att få en bra uppfattning om vad jag skulle vilja ha.
De ska tydliga vara likvärdiga men ändå skiljer det nästan 300:- i pris.

Någon här som har erfarenhet av båda rännor som skulle vilja peka mig i rätt riktning?

Det är alltså dessa det gäller,
Eldorado: http://www.guldstrom.se/sv/vaskraennor-byggsatser/vaskraenna-faerdig-med-cd
Le Trap: http://www.guldstrom.se/sv/vaskraennor-byggsatser/le-trap-vaskraenna

Nu blir det inte nödvändigtvis guldströms jag köper från, helst hittar jag begagnat då det är lite pyrt i kassan för tillfället.
Jag är lite som dig med öser på för hårt i början :)
Först köpte jag stora guldgrävarsatsen från guldström satt och läste på nätet lite och tror det var här jag fann att eldorado tappade större guldkorn blev livrädd och beställde le trap med.
Nu har jag kollat på bensindriven vattenpump för att köra bägge rännorna ihop först le trap sedan eldoradon efter det ska bygga någon ställning i aluminium så det inte väger så mycket.

Oj första posten med.
Skitvaskning på er.

Petter

Ja tro om jag inte ska börja på eldoradon ändå. Jag förväntar mig inte att hitta stort alls, och helst kommer jag nog satsa på att alltid kunna sätta ett litet fångstkärl i slutet på den ändå för att sedan vaska hemma under vintern. :D

Pappagoran

Citat från: Petter skrivet 26 Augusti, 2014, 21:36:16
Ja tro om jag inte ska börja på eldoradon ändå. Jag förväntar mig inte att hitta stort alls, och helst kommer jag nog satsa på att alltid kunna sätta ett litet fångstkärl i slutet på den ändå för att sedan vaska hemma under vintern. :D

Har kört Eldorado och upplevt den som enastående bra. Efter sommarens äventyr säger jag Le Trap.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

koolander(Mazi)

Jag är inte lika erfaren som Fogden eller pappa men jag har kört med Eldoradon i 2 år. Vad jag har kommit fram till är att eldoradon ska inte ha för stark flöde och viktigt med vinkeln. Jag har testat med olika flöden och vinklar. Min sista konfigration testades med guldkorn och olika storlekar på bly utan att tappa något. Självklart så kanske funkar det bättre med vissa andra väl beprövade produkter men jag är ganska nöjd med eldoradon. Men jag har inte heller haft samma lyx som de andra med att finna grövre guld. :)
För säkerhetsskull kör alltid med en safety pan i slutet av rännan oberoende av vilken ränna du kör med.

Dejamm

Kör på en Le Trap. Är enkla att använda. Annars Angus Mackirk.

Angus Mackirk är mycket mindre än Le Trap men sväljer massor innan den behöver tömmas =)

Petter

Jag tog och beställde en Eldorado. Lika bra att ta't lugnt i början innan jag börjar kasta alla mina CSN-pengar på denna nya hobby. =)
Nu är det bara att vänta tills den kommer. På fredag blir det loppisar för att hitta siktar och bättre hinkar än de jag har hemma.

Michael Hillbom / Skidmark

Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

Petter

Citat från: Skidmark skrivet 27 Augusti, 2014, 08:35:59
http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Hink/Bruksbalja-med-handtag-86898/
Något sådant ja, synd bara att vi inte har ett biltema i trakten eller i Hudiksvall dit jag ska. Men något ska jag nog hitta.

Sluiceman Dan

Citat från: Petter skrivet 27 Augusti, 2014, 08:00:45
Jag tog och beställde en Eldorado. Lika bra att ta't lugnt i början innan jag börjar kasta alla mina CSN-pengar på denna nya hobby. =)
Nu är det bara att vänta tills den kommer. På fredag blir det loppisar för att hitta siktar och bättre hinkar än de jag har hemma.

Hehe, du kommer att spendera alla dina CSN-pengar ändå  :D
För när du vart ut å testat så är du fast.

Har en sån hink jag med, men såg på Jula.se har det en med lite grövre handtag för samma peng om inte billigare :) Blir å inhandla en sådan oxå :)

Mvh, Fixxen
Ge inte upp - Guldet finns därnere... Gräv djupare 😝
INSTAGRAM: dan_sluiceman_dan
Delägare i Skäggwood och Midnight Miners Prospecting 🤠⚒⛏

Petter

Ärsch... Gjorde ett återbesök på guldströms nätbutik och råkade beställa en ny vaskpanna också, en klondike...
Det är nog lika bra då den gamla vaskpannan jag har efter morfar är en gammal estwing som far sedan använt till div. lackeringsarbeten(hålla upp som skydd osv.)

något liknande det här är det jag har, http://mpb.co.nz/wp-content/uploads/2014/06/710.jpg fast äldre. tror det är fyra räfflor, och de är inte "tandade" utan det är mer som rundade kullar.

GoranS

Nu drar vi upp en gammal tråd igen.

Jag funderar på att uppdatera min EZ Sluice till nånting större. Förutsättningen är smått guld, och jag är allergisk mot siktning så jag brukar köra medelstora stenar genom rännan också. Varför menar man att materialet måste siktas kraftigt för att köra dessa rännor? Sköljer jag ut guldet annars? I den mån har isåfall EZ Sluice fungerat ganska bra för miners mossen fångade upp en hel del fint guld och därifrån tar det sig inte vidare hur ovarsam jag än är med rännan.

Dessa rännor går väl att mata mer än EZ Sluice men det kanske vägs upp av att jag inte behöver sikta lika noggrant med EZ Sluice? Eller är jag ute och cyklar nu?