Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Tjejen hittade en sten

Startat av Parre, 01 Augusti, 2014, 03:12:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Goldprspektor

Det där är ingen pegmatit, ingen Kvartsit, mer kanske en kvarts breccia

Men jag skulle våga säga att det är en kvarstgång som har trillat ut, ur sin gång. man kan se att den är vit och har mörkare områden, mer glassig vilket är mycket finkornig kvarts. samt lite av ursprungsberget som finns kvar som sliror, dock omvandlade, till "troligen" serisite/ Klorit"

Att den är rostig och har lite bubbliga ytor kan vara  från pyrit, kan inte direkt säga att jag ser någon. svårt från bild.

dock kommer den bubbliga formen från urvitrade mineral, tex calcit, pyrit, vilka båda skapar en rostig yta.

klyvar

En breccia är en sedimentär bergart. Jag ser inga tecken på bilden som tyder på att det är en sedimentär bergart. Det som också talar emot en sedimentär bergart är kristallerna på ytan och mineraliseringen vi kan se.

Det du beskriver vidare i din analys innebär att det måste ha varit en metamorf process som omvandlat. Vilket innebär att då bör det vara en metamorf bergart. Vilket som sagt breccia ej är.

Eftersom din analys inte överensstämmer med min erfarenhet i fält så har jag även sökt i litteratur. Jag har använt mig bl.a. av boken "våra Stenar " prismas förlag. Sid 75, 146-155.

Tipsa gärna om litteratur som stöder din analys eftersom vi alla gärna vill lära oss mer.

Goldprspektor

Ok, en breccia är endast en struktur och är oberoende av om den är sedimentär, magmatisk eller metamorf. Tro mig, den behöver inte vara sedimentär, jag jobbar heltid med bergrundskartering och prospektering så är ganska säger på detta.
Jag tror att detta är en kvarts breccia, eller mer exakt "quarts vein breccia" som troligen har bildats av hydrotermala fluider, "vatten med löst kvarts mm." som har genom högt tryck spräck upp berget och skapat denna kvartsgånges breccian.

Så ja detta är typ en metamorf bergart.

Hydrotermala system är ganska komplicerade saker, men sök och läs,
jag kan se om jag kan hitta några bra sidor någon dag som pratar mer om dessa.
Men breccia står bra förklarat på wikipedia, rekomendera den engelska sidan. även om den svenska är ok

Men detta är ju min gissning från några bilder, vilket inte vara samma som verkligheten.

klyvar

Citat från: Goldprspektor skrivet 14 Augusti, 2014, 20:53:33
Jag tror att detta är en kvarts breccia, eller mer exakt "quarts vein breccia" som troligen har bildats av hydrotermala fluider, "vatten med löst kvarts mm." som har genom högt tryck spräck upp berget och skapat denna kvartsgånges breccian.

Du menar något som heter brecciering för Breccia är en sedimentär bergart och inget annat. Se för ex också Bergarter, mineral, fossil En fälthadbok av Bonnier Fakta, Eller för ex Bonniers stora stenbok. Men att det är en bergart som har brecciferats (osäker stavning här)är jag som sagt mycket tveksam till eftersom det inte finns mineral emellan som bildats vid senare datum.

Citat från: Goldprspektor skrivet 14 Augusti, 2014, 20:53:33
Tro mig, den behöver inte vara sedimentär, jag jobbar heltid med bergrundskartering och prospektering så är ganska säger på detta..

Min skolning har lärt mig att argumentera med hänvisning till källor och inget annat.

Slutligen vill jag säga att där vi befinner oss nu i diskussionen känns som en klar överkurs i diskussionen. Jag är mycket tveksam till att den tillför de andra som läser tråden så speciellt mycket. Vi kan i alla fall konstatera att vår analys av stenen skiljer sig åt.   :)

Goldprspektor

Hej igen.
Nu ska vi inte bli ovänner här, jag borde självkart ha gett källor, för min påståenden

Men som sagt en breccia behöver inte vara en sedimentär bergart.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Breccia

http://en.wikipedia.org/wiki/Breccia

en breccia är en texturell bsekrivning och inte en bergarts bunden. även om de säkerligen är vanliga i sedimentära bergarter.

men vist skiljer vår åsikt ifrån varandra.

klyvar

ja enligt wikopedia har du rätt. Enligt de tre böcker jag angett och bergartsnyckel som professor Karel Miskovsky har utformat så har jag rätt. Kanske är det så att termologin används olika i olika kretsar.

Eucitzen

Jag hade ju nöjet att titta på den. Det är alltså en vanlig kvarts med sulfider, pyrit vill jag minnas.
När man ser dem personligen är det så mycket enklare. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Goldprspektor

Gissa från blider är svårt.